Previous Page  370 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 370 / 457 Next Page
Page Background

369

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

si durumunda uzatma talebinin reddi de söz konusu olabilecektir.

46

Dolayısıyla söz konusu yabancıların TVK m.12/1-b bendi kapsamında

yapacakları vatandaşlık başvurusu anında kısa dönem ikamet izinle-

rinin geçerliliğini koruyor olması gerekmektedir.

aa. Genel Olarak Yatırım Esasının Vatandaşlığın Kazanılma-

sında Kriter Olarak Kullanılması ve Bu Kritere Yönelik Eleştiriler

Yatırıma esasına dayanan vatandaşlık, bir yandan yerel ekonomik

aktivitenin canlandırılması, yabancı sermayeyi teşvik etmesi, istih-

dam oluşturması ve devletlerin ihtiyaç duydukları büyüme hedefleri-

ni yakalayabilmelerine katkı sağlayacağı gerekçeleriyle cazip bir teklif

olarak değerlendirilirken

47

vatandaşlık kavramına yüklenilen gele-

neksel anlam sebebiyle vatandaşlığın, şartlarını devlet yerine para pi-

yasalarının belirlediği ticari bir değiş tokuş aracı olmaması gerektiği;

ayrımcılığa ve eşitsizliğe sebebiyet vereceği ve genel olarak vatandaş-

lığın toplum nezdindeki değerini olumsuz etkileyeceği gibi sebeplerle

de eleştirilir.

48

Nitekim kabul edilmesiyle birlikte bu konu ülkemiz ge-

nelinde de ‘yatırım yapana Türk vatandaşlığı’ başlığıyla tartışmalara

sebep olmuştur.

49

46

YUKK m.33 uyarınca

kısa dönem ikamet izninin verilmeyeceği, verilmişse iptal

edileceği süresi bitmişse uzatılmayacağı hâller şunlardır: a) 32. maddede düzen-

lenen kısa dönem ikamet izinlerinin verilmesinde aranan şartlardan birinin veya

birkaçının yerine getirilmemesi veya ortadan kalkması b) İkamet izninin, veriliş

amacı dışında kullanıldığının belirlenmesi c) Hakkında geçerli sınır dışı etme

veya Türkiye’ye giriş yasağı kararı bulunması. aynı maddenin 2. fıkrası uyarınca

ikamet izninin yurt dışında kalış süresi bakımından iptali konusu YUKK uygula-

ma Yönetmeliğinde yine UİK m.27 ile YUKK’un 33. maddesinde yapılan değişik-

likle düzenlenmiştir. Buna göre, zorunlu kamu hizmeti, görev, eğitim veya sağlık

nedenleri haricinde son bir yıl içinde toplamda yüz yirmi günden fazla süreyle

yurt dışında kalınması iznin iptaline sebep olacaktır (m.29/1-c).

47

Şerif Dilek, “Yatırım Yoluyla Vatandaşlık Ekonomik Aktiviteye Katkı Sağlar mı?’’

Perspektif, S.162 Ocak 2017, s.2,

https://setav.org/assets/uploads/2017.01.162_

Perspektif.pdf(Erişim tarihi 15.03.2017).

48

Ayelet Shachar, ‘‘Dangerous Liaisons: Money and Citizenship, Should Citizens-

hip be for Sale?’’, EUI Working Paper (Ed. by Ayelet Shachar and Rainer Bau-

böck), 2014/1, s.6-7,

http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/29318/

RSCAS_2014_01.pdf?sequence=1 (Erişim tarihi 15.03.2017).

49

Sabah Gazetesi ‘yatırım yapana Türk vatandaşlığı’

http://www.sabah.com

.

tr/ekonomi/2017/01/12/yatirim-yapana-turk-vatandasligi

(Erişim

tari-

hi 15.03.2017).; NTV ‘ Ev alana, yatırım yapana Türk vatandaşlığı’ haberi

için

bkz.

:http://www.ntv.com.tr/ekonomi/ev-alana-yatirim-yapana-turk-

vatandasligi,rKgGf8yqsEKRF4qrI9Y-fA(Erişim tarihi 15.03.2017).; Hürriyet

Gazetesi ‘Ev alan yabancıya vatandaşlık!’

http://www.hurriyet.com.tr/ev-