

49
TBB Dergisi 2017 (132)
Abdulkadir KARAARSLAN
hukuki mekanizmaları yoluyla düzeltmesi gerektiği kanısına dayan-
maktadır. Bu kriter bireysel başvuru yolunun bulunduğu ülkelerin
hemen hemen tamamında bulunmaktadır. Başvuru yollarının tüke-
tilmesi kuralının temel dayanağı AYM’ye bireysel başvurunun temel
hakları korumaya yönelik ikincil nitelikte bir koruma mekanizması
olmasıdır. Bireysel başvurunun ikincil niteliği temel hak ve hürriyet-
leri korumakla görevli başkaca mekanizmaların varlığını göstermek-
tedir. Bu bakımdan Anayasa’da ve AİHS’de düzenlenen temel hak ve
hürriyetlerin öncelikli olarak korunmasından olağan nitelikteki yargı
makamları ve kamu gücü kullanan idari makamların tümü sorumlu-
durlar.
Bireysel başvurunun yürürlüğe girdiği 23 Eylül 2012 tarihinden
bugüne kadar AYM kabul edilebilirlik kriterleri hakkında önemli öl-
çüde değerlendirmelerde bulunmuştur. Bu çerçevede başvuru yol-
larının tüketilmesi kuralıyla ilgili olarak AYM önemli sayıda içtihat
üretmiştir. Ancak AYM başvuru yollarının tüketilmesi kuralıyla ilgi-
li içtihatlarını geliştirirken bu konuda yoğun bir içtihada sahip olan
AİHM kararlarından sıklıkla yararlanmıştır. AİHM içtihadı uyarınca
başvuru yollarının tüketilmesi kuralı, başvuru yapıldığı anda mevcut
ve kullanılabilir iç hukuk yolları dikkate alınarak değerlendirmekte-
dir. Ancak AİHM süreç içerisinde taraf devletlerin yasalarından ya da
idari uygulamalarından kaynaklanan sistematik ve yapısal sorunla-
ra dayalı ihlal iddialarını çözümlemek amacıyla başvuru yapıldıktan
sonra iç hukuklarda kurulan tazminat komisyonlarını da tüketilmesi
gerekli başvuru yolları olarak kabul etmiştir. AİHM bu içtihada, tekrar
eden benzer ihlal iddialarının Mahkemenin iş yükünü arttırması ve bu
nedenle Mahkemenin temel hak ve hürriyetlerin korunmasına ilişkin
asli fonksiyonunu engellemesi riskine karşı varmıştır. AYM tarafından
AİHM’nin bu içtihadı aynen kabul edilmiştir.
AİHM kararları neticesinde iç hukukta tekrar eden ihlallerin en-
gellenmesi ve yerel düzeyde çözümlenmesi amacıyla İnsan Hakları
Tazminat Komisyonu, Zarar Tespit Komisyonları ve OHAL İncele-
me Komisyonu kurulmuştur. AİHM’nin bu yöndeki içtihadını aynen
uygulayan AYM’de bu Komisyonların ihlal iddialarını gidermeye el-
verişli ve makul başarı şansı bulunan, dolayısıyla tüketilmesi gerekli
başvuru yolları olduğunu kabul etmiştir.