

99
TBB Dergisi 2017 (133)
Civan BAŞAR
I. GİRİŞ:
Tarihsel süreç içerisindeki gelişmeler ve uygulamalar göstermiş-
tir ki; genel anlamda Devlet, özel anlamda ise Devlet aygıtının çalış-
masını sağlayan ve yürürlükteki mevzuatta memurlar veya kamu gö-
revlileri olarak adlandırılan devlet görevlileri, görevlerini yürütürken
mümkün olduğunca fazla yetkiye sahip olmayı isterler. Yetki verildik-
çe zaman içerisinde bunların artırılmasını talep ederler.
Bu taleplerini, görevlerini başarıyla ve daha kolay yerine getir-
mek için yaparlar. Ancak özellikle güvenlik alanında verilen veya art-
tırılan yetkiler, bireylerin hak ve hürriyetlerini kullanmalarına yeni
engelleme ve sınırlamalar getirebilmektedir. Bunun içindir ki, kamu-
oyunda zaman zaman “güvenlik mi, özgürlük mü” şeklinde tartışma-
lar yapılmaktadır. Bu tartışmalarda, içinde bulunulan siyasi atmos-
fer ile toplumdaki suç işleme oranı ve yaşanan güvenlik sorunlarına
göre kimi zaman güvenlik talebi, kimi zaman da özgürlük talebi öne
çıkmaktadır. Ancak modern ve demokratik idare şeklini benimsemiş
ve aranan koşullarıyla hukuk devleti olmayı becermiş olan ülkeler-
de, öncelikle vatandaşların insan hak ve hürriyetlerine evrensel öl-
çütlerde sahip olmalarının sağlanması ve bunun devam ettirilmesi
hedeflenir. Kamu düzeni, genel sağlık ve terör gibi olağan tedbirlerin
ötesinde ilâve önlem ve uygulamalara ihtiyaç gösteren durumlarda
dahi sınırlayıcı önlemler ölçülü, orantılı, belli süreli ve açık kurallar
içeren mevzuat hükümlerine göre icra edilir. Bir başka deyişle bu tür
ülkelerde devlet organlarının hangi durumda hangi tedbir ve uygu-
lamaları nasıl yapacağı hususları, evrensel hukuk devleti normlarına
uygun şekilde yasal düzenleme metinlerinde yer alır ve bu mevzu-
at hükümlerine göre uygulamalar icra edilir. Elbette dayanak alınan
mevzuat düzenlemeleri de evrensel ölçülere ve uluslararası normla-
ra uygun olarak hazırlanmış metinler olur. Bu şekilde işleyen hukuk
devleti yapılarında hiç bir devlet organı keyfi ve yasaya dayanmayan
uygulama yapma yoluna gitmeyi düşünmez. Aksi yönde davranan
görevlileri hakkında da duraksamadan gerekli disiplin ve adli işlem-
lerini yapar, bunun yanı sıra bu ihlâlin bir daha gerçekleşmemesi için
de gereken idari tedbirlerini alır.
Peki, gerek demokrasisi gerek hukuk devleti yönünden henüz
kurum ve kuralları ile uygulamalarını evrensel ölçütlere göre yerleş-