

389
TBB Dergisi 2017 (133)
Kumru KILIÇOĞLU YILMAZ
Bu açıklamalar karşısında bugün hukukumuzda resmi vasiyetna-
menin okuma yazma bilenler; okunmaksızın ve imzalanmaksızın ve
karma vasiyetname olmak üzere üç şekilde yapılacağı kabul edilmek-
tedir
30
.
Karma vasiyet, okuma yazma bildikleri halde, TMK. md. 534 hük-
mü yerine, TMK. md.535’de düzenlenmiş olan okunmaksızın ve imza-
lanmaksızın resmi vasiyetname tanzim edilebilmesini ifade eder.
Öğretide bazı yazarlar ise karma vasiyetnameye karşı çıkmakta-
dırlar. Bu anlamda olmak üzere Antalya
31
, karma vasiyetnameye, Me-
deni Kanunumuzun değiştirilmesine ilişkin 1984 tarihli Medeni Kanun
Öntasarısı’nda 459. maddede yer verildiği halde, yeni 4721 sayılı Türk
Medeni Kanunu’nun ise bilinçli olarak böyle bir vasiyetnameye yer
vermediğini ifade ederek, karma vasiyetnameni kabul etmemektedir.
Kanımca, karma vasiyetnamenin mevcut yasa hükümleri karşısın-
da mümkün değildir. Şöyle ki:
Karma vasiyetnamenin varlığı kabul edilecek olursa, TMK.’nun
okuma yazma bilenler ile okunmaksızın ve imzalanmaksızın resmi
vasiyet ayrımı büyük oranda ortadan kalkmaktadır.
Okuma yazma bilenler için öngörülen resmi vasiyetname ile okun-
maksızın ve imzalanmaksızın resmi vasiyet arasındaki temel fark, ta-
nıkların vasiyetin içeriğini bilip bilmemelerine dayanmaktadır.
Okuma yazma bilenler için resmi vasiyette, mirasbırakan son
arzularını resmi memura anlatmakta, resmi memur hazırladığı vasi-
yetnameyi bizzat kendisi okumamakta, okuması için mirasbırakana
vermektedir. Tanıklar vasiyetin içeriğini bilmemektedir. Ancak TMK.
md.534/III gereğince mirasbırakan isterse vasiyetin içeriğini tanıklara
da okuyabilir. Bu durum resmi vasiyeti geçersiz hale getirmez.
Okunmaksızın ve imzalanmaksızın resmi vasiyette ise resmi me-
mur mirasbırakanın son arzuları yönünde vasiyetnameyi hazırlar ve
bizzat kendisi tanıklar huzurunda okur. Böylece burada tanıklar vasi-
yetin içeriğini bilmektedirler.
Karma vasiyette ise bu fark tamamen ortadan kalkmaktadır. Oku-
30
Dural-Öz, s. 66.
31
Antalya, s. 132.