Background Image
Previous Page  316 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 316 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Yeliz ŞANLI ATAY

315

Sonuç

İdari işlemde başvuru yollarının gösterilmesi, idarenin hukuka

uygunluk denetimi ve idari işlem sonucu hakları etkilenen kişilerce

hak arama özgürlüğünün kullanılabilirliği açısından önemli bir işleve

sahiptir. İlke ile başvuru hakkının kişiler tarafından ne şekilde kulla-

nılacağının belirtilmesi, idarenin işlemlerinde uymakla zorunlu oldu-

ğu somut bir yükümlülük olarak kurulmakta ve idari işlemin hukuki

rejimine dâhil edilmektedir. Dâhil etme biçiminin yerleşik yöntemi,

genel bir idari usul yasası olmakla birlikte, yükümlülüğün doğrudan

uygulanabilir nitelikte bir Anayasa kuralı olması, yerine getirilmeme-

si durumunda ve yargı yerlerince hukuki sonuç doğurur nitelikte ele

alınması için yeterlidir. Nitekim, Danıştay’ın, başvuru yollarının belir-

tilmemesi durumunda, dava açma süresinin ilgililere karşı ileri sürüle-

meyeceği şeklindeki kararları bu çerçevede değerlendirilebilir.

KAYNAKLAR

Akıllıoğlu, Tekin (1981),

“Bireyin Yönetsel İşlemler karşısında Korunması’ ve

Yönetim Hukukumuz”

,

Amme İdaresi Dergisi,

Cilt 14, Sayı 3, s. 37-57.

Akıllıoğlu, Tekin (1983),

Yönetim Önünde Savunma Hakları,

TODAİE,

Ankara.

Akıllıoğlu, Tekin (1995),

İnsan Hakları -I- Kavram, Kaynaklar ve Koruma

Sistemleri,

A.Ü. S.B.F. İnsan Hakları Merkezi Yayınları, Ankara.

Akyılmaz, Bahtiyar (2000),

İdari Usul İlkeleri Işığında İdari İşlemin Yapılış

Usulü,

Yetkin Yayınları, Ankara.

Aliefendioğlu, Yılmaz (1997),

Anayasa Yargısı,

Yetkin Yayınları, Ankara.

Armağan, Servet (1972),

Dilekçe Hakkı ve 1961 Anayasası,

Fakülteler

Matbaası, İstanbul.

Avrupa Konseyi (1978), İdarenin İşlemleri Karşısında Bireyin Korun-

ması Hakkında Karar,

Amme İdaresi Dergisi,

(Çev. İhsan Kuntbay),

Cilt 11, Sayı 4, s. 3-11.