Background Image
Previous Page  112 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 112 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Mehmet BULUT

111

8. Bazı Ülkelerde Genel Olarak Hizmet Tespit Davası Uygulamaları

Almanya’da sosyal güvenliğe yönelik uyuşmazlıkların ve hizmet

tespitlerinin çözümüne ilişkin olarak ayrı bir yargı rejimi bulunmakta-

dır. Bu amaçla sosyal mahkemeler kurulmuştur. Sosyal mahkemelerin

görevleri sosyal sigorta anlaşmazlıklarını çözmektir. Burada üçlü bir

kademe bulunmaktadır ve kararlara karşı bir üst mahkemeye itiraz ve

temyiz hakkı bulunmaktadır. Söz konusu kademeler sırasıyla; Sosyal

Mahkemeler, Eyalet Sosyal Mahkemeleri ve Federal Sosyal Mahkeme-

dir. Söz konusu mahkemelerin çalışma usul ve esasları ise Sosyal Mah-

kemeler Kanunu ile düzenlenmiştir.

21

İsveç Sosyal Güvenlik Kurumu’na yapılan başvurusuna ret yanıtı

alan veya anılan kurumun almış olduğu karardan memnun olmayan

bir kimse itiraz yoluna gidebilmektedir. Bu durum hizmet tespitine

yönelik başvurular için de geçerlidir. İtirazın yazılı olarak yapılması

şartı getirilmiş olup, itiraz dilekçesi il idare mahkemesine muhatap

olarak yazılmalı fakat dilekçe Sosyal Güvenlik Kurumuna da gön-

derilmelidir.

22

İtiraz dilekçesinin sosyal güvenlik kurumu tarafından

alınmış kararın verildiği günden sonraki iki ay içinde anılan kuruma

ulaşması gereklidir. İl idare mahkemesinin dava ile ilgili olarak vermiş

olduğu karardan memnun olunmadığı taktirde kişi itirazını Sayıştaya,

buradan alınacak karardan da memnuniyet duyulmaması üzerine en

yüksek idari mahkeme olarak görev yapan Danıştaya itirazını taşıya-

bilmektedir. Danıştayın dava hakkında almış olduğu karar kesin ol-

makla birlikte, söz konusu karara itiraz yolu kapalıdır.

23

Hollanda’da ise sosyal güvenliğe ve hizmet tespitine yönelik alı-

nan kararlara itirazlar yöre mahkemesinin idari bölümüne yapılır.

Eğer mahkeme yine ilgilinin mutabık olmadığı bir karar alırsa, genel-

likle merkez itiraz konseyine ikinci bir itirazda bulunulur. Bu itiraz

mahkeme kararının bildirildiği tarihi izleyen 1 ay içinde yapılır.

24

21

Bundesministerium für Arbeit und Soziales Referat Information (BMAS),

Social

Security,

Bonn 2009

,

s. 157 vd.

22

Forsakringskassan,

Social İnsurance,

www. forsakringskassan.se, s.36

23

Forsakringskassan,, a.g.e, s.36; Bahadır Uysal, İsveç Sosyal Güvenlik Sistemine

İlişkin Bilgi Notu, TC Stokholm Büyükelçiliği Çalışma ve Sosyal Güvenlik

Müşavirliği, 16.11.2009, s.8

24

http://www.expatax.nl/socialsecurityexpatax.htm

(26.06.2011)