

TBB Dergisi 2011 (97)
Mehmet BULUT
111
8. Bazı Ülkelerde Genel Olarak Hizmet Tespit Davası Uygulamaları
Almanya’da sosyal güvenliğe yönelik uyuşmazlıkların ve hizmet
tespitlerinin çözümüne ilişkin olarak ayrı bir yargı rejimi bulunmakta-
dır. Bu amaçla sosyal mahkemeler kurulmuştur. Sosyal mahkemelerin
görevleri sosyal sigorta anlaşmazlıklarını çözmektir. Burada üçlü bir
kademe bulunmaktadır ve kararlara karşı bir üst mahkemeye itiraz ve
temyiz hakkı bulunmaktadır. Söz konusu kademeler sırasıyla; Sosyal
Mahkemeler, Eyalet Sosyal Mahkemeleri ve Federal Sosyal Mahkeme-
dir. Söz konusu mahkemelerin çalışma usul ve esasları ise Sosyal Mah-
kemeler Kanunu ile düzenlenmiştir.
21
İsveç Sosyal Güvenlik Kurumu’na yapılan başvurusuna ret yanıtı
alan veya anılan kurumun almış olduğu karardan memnun olmayan
bir kimse itiraz yoluna gidebilmektedir. Bu durum hizmet tespitine
yönelik başvurular için de geçerlidir. İtirazın yazılı olarak yapılması
şartı getirilmiş olup, itiraz dilekçesi il idare mahkemesine muhatap
olarak yazılmalı fakat dilekçe Sosyal Güvenlik Kurumuna da gön-
derilmelidir.
22
İtiraz dilekçesinin sosyal güvenlik kurumu tarafından
alınmış kararın verildiği günden sonraki iki ay içinde anılan kuruma
ulaşması gereklidir. İl idare mahkemesinin dava ile ilgili olarak vermiş
olduğu karardan memnun olunmadığı taktirde kişi itirazını Sayıştaya,
buradan alınacak karardan da memnuniyet duyulmaması üzerine en
yüksek idari mahkeme olarak görev yapan Danıştaya itirazını taşıya-
bilmektedir. Danıştayın dava hakkında almış olduğu karar kesin ol-
makla birlikte, söz konusu karara itiraz yolu kapalıdır.
23
Hollanda’da ise sosyal güvenliğe ve hizmet tespitine yönelik alı-
nan kararlara itirazlar yöre mahkemesinin idari bölümüne yapılır.
Eğer mahkeme yine ilgilinin mutabık olmadığı bir karar alırsa, genel-
likle merkez itiraz konseyine ikinci bir itirazda bulunulur. Bu itiraz
mahkeme kararının bildirildiği tarihi izleyen 1 ay içinde yapılır.
24
21
Bundesministerium für Arbeit und Soziales Referat Information (BMAS),
Social
Security,
Bonn 2009
,
s. 157 vd.
22
Forsakringskassan,
Social İnsurance,
www. forsakringskassan.se, s.36
23
Forsakringskassan,, a.g.e, s.36; Bahadır Uysal, İsveç Sosyal Güvenlik Sistemine
İlişkin Bilgi Notu, TC Stokholm Büyükelçiliği Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Müşavirliği, 16.11.2009, s.8
24
http://www.expatax.nl/socialsecurityexpatax.htm(26.06.2011)