Background Image
Previous Page  233 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 233 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

232

1. REKABET KURUMU VE İDARİ İŞLEM YAPMA YETKİSİ

1.1. Rekabet Kurumu’nun İdari Para Cezası Kararlarında Ortaya

Çıkan İki Özelliği: Ekonomik Kolluk Makamı ve Bağımsız

İdari Otorite Kimliği

Rekabet düzeni, toplumsal hayatın hassas alanlarından birisidir.

Söz konusu hassasiyet rekabet düzeninden beklenen faydaların ger-

çeklemesi ile somutlaşmakta ve anlam kazanmaktadır

1

. Bu alana iliş-

kin düzenleme, denetleme ve gerektiğinde söz konusu amaçlar doğ-

rultusunda yaptırım uygulama yetkisi devletin görevleri arasındadır.

1982 Anayasası’nın 167. maddesine göre “

devlet, para, kredi, sermaye,

mal ve hizmet piyasalarının sağlıklı ve düzenli işlemlerini sağlayıcı ve geliş�

tirici tedbirleri alır; piyasalarda fiilli veya anlaşma sonucu doğacak tekelleş�

me ve kartelleşmeyi önler

”. Bu hüküm ile devletin “

piyasaların sağlıklı ve

düzenli işlemesini sağlayıcı tedbirler alma

” ve “

tekelleşme ve kartelleşmeyi

önleme

” olmak üzere iki temel görevi düzenlenmiştir. Devlete verilen

bu görevler ise başta 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Ka-

nun (RKHK) olmak üzere birçok yasal düzenlemede somutlaşmıştır.

RKHK ile rekabet alanını düzenleme, denetleme ve bu alana ilişkin

yaptırım uygulama yetki ve görevi Rekabet Kurumu’na verilmiştir

2

.

Bu bağlamda Rekabet Kurumu, RKHK ile şekillenen ekonomik

idari kolluk görevini yerine getiren ve kolluk görevinin doğal uzantısı

olarak düzenleme ve yaptırım uygulama yetkisine sahip idari bir ku-

rumdur. İdari kolluk,

“idari makamların kamu düzenin sağlanması ama�

1

Söz konusu faydalar ise

“üretimde verimlilik”, “kaynak dağılımında verimlilik”, “tek�

nolojik ilerleme” olmak üzere iktisadi faydalar ; “tüketicinin korunması” , “küçük ve orta

ölçekli işletmelerin korunması”

olmak üzere sosyal faydalar ve siyasi faydalar olmak

üzere üç grup halinde toplamak mümkündür. Bkz. Aslan Yılmaz, Rekabet Hu-

kuku, Bursa 2007,s. 4 vd; Rekabet Hukuku ve Politikası Özel İhtisas Komisyonu

Raporu, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara 1994, s. 10 vd.

(http://ekutup.dpt.gov

.

tr/hukuk/oik432/o432.pdf, (22.01.11)); Sanlı Kerem Cem, Rekabetin Korunması

Hakkındaki Kanun`da Öngörülen Yasaklayıcı Hükümler ve Bu Hükümlere Aykırı

Sözleşme ve Teşebbüs Birliği Kararlarının Geçersizliği, Rekabet Kurumu Yayını,

Ankara 2000, s.8, (Ayrıca,

www.rekabet.gov.tr/tez.html,

(22.01.11)); Eğerci Ahmet,

Rekabet Kurulu Kararlarının Hukuki Niteliği ve Yargısal Denetimi, Rekabet Kuru-

mu Yayını, Ankara 2005, s. 8, (Ayrıca,

www.rekabet.gov.tr/tez.html,

(22.01.11)).

2

Bu görevler ise Rekabet Kurumu’nun karar organı olan Rekabet Kurulu tarafından

yerine getirilmektedir. Rekabet Kurumu’nun görev ve yetkilerinden bahsedilirken

özellikle başka bir organ belirtilmedikçe kastedilen Kurum’un karar organı olan

Kurul’dur.