

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...
232
1. REKABET KURUMU VE İDARİ İŞLEM YAPMA YETKİSİ
1.1. Rekabet Kurumu’nun İdari Para Cezası Kararlarında Ortaya
Çıkan İki Özelliği: Ekonomik Kolluk Makamı ve Bağımsız
İdari Otorite Kimliği
Rekabet düzeni, toplumsal hayatın hassas alanlarından birisidir.
Söz konusu hassasiyet rekabet düzeninden beklenen faydaların ger-
çeklemesi ile somutlaşmakta ve anlam kazanmaktadır
1
. Bu alana iliş-
kin düzenleme, denetleme ve gerektiğinde söz konusu amaçlar doğ-
rultusunda yaptırım uygulama yetkisi devletin görevleri arasındadır.
1982 Anayasası’nın 167. maddesine göre “
devlet, para, kredi, sermaye,
mal ve hizmet piyasalarının sağlıklı ve düzenli işlemlerini sağlayıcı ve geliş�
tirici tedbirleri alır; piyasalarda fiilli veya anlaşma sonucu doğacak tekelleş�
me ve kartelleşmeyi önler
”. Bu hüküm ile devletin “
piyasaların sağlıklı ve
düzenli işlemesini sağlayıcı tedbirler alma
” ve “
tekelleşme ve kartelleşmeyi
önleme
” olmak üzere iki temel görevi düzenlenmiştir. Devlete verilen
bu görevler ise başta 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Ka-
nun (RKHK) olmak üzere birçok yasal düzenlemede somutlaşmıştır.
RKHK ile rekabet alanını düzenleme, denetleme ve bu alana ilişkin
yaptırım uygulama yetki ve görevi Rekabet Kurumu’na verilmiştir
2
.
Bu bağlamda Rekabet Kurumu, RKHK ile şekillenen ekonomik
idari kolluk görevini yerine getiren ve kolluk görevinin doğal uzantısı
olarak düzenleme ve yaptırım uygulama yetkisine sahip idari bir ku-
rumdur. İdari kolluk,
“idari makamların kamu düzenin sağlanması ama�
1
Söz konusu faydalar ise
“üretimde verimlilik”, “kaynak dağılımında verimlilik”, “tek�
nolojik ilerleme” olmak üzere iktisadi faydalar ; “tüketicinin korunması” , “küçük ve orta
ölçekli işletmelerin korunması”
olmak üzere sosyal faydalar ve siyasi faydalar olmak
üzere üç grup halinde toplamak mümkündür. Bkz. Aslan Yılmaz, Rekabet Hu-
kuku, Bursa 2007,s. 4 vd; Rekabet Hukuku ve Politikası Özel İhtisas Komisyonu
Raporu, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara 1994, s. 10 vd.
(http://ekutup.dpt.gov.
tr/hukuk/oik432/o432.pdf, (22.01.11)); Sanlı Kerem Cem, Rekabetin Korunması
Hakkındaki Kanun`da Öngörülen Yasaklayıcı Hükümler ve Bu Hükümlere Aykırı
Sözleşme ve Teşebbüs Birliği Kararlarının Geçersizliği, Rekabet Kurumu Yayını,
Ankara 2000, s.8, (Ayrıca,
www.rekabet.gov.tr/tez.html,(22.01.11)); Eğerci Ahmet,
Rekabet Kurulu Kararlarının Hukuki Niteliği ve Yargısal Denetimi, Rekabet Kuru-
mu Yayını, Ankara 2005, s. 8, (Ayrıca,
www.rekabet.gov.tr/tez.html,(22.01.11)).
2
Bu görevler ise Rekabet Kurumu’nun karar organı olan Rekabet Kurulu tarafından
yerine getirilmektedir. Rekabet Kurumu’nun görev ve yetkilerinden bahsedilirken
özellikle başka bir organ belirtilmedikçe kastedilen Kurum’un karar organı olan
Kurul’dur.