Background Image
Previous Page  235 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 235 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

234

(BİO) olarak Rekabet Kurumu idari fonksiyonu yerine getirir ve or-

ganik ölçüte göre idare içerisinde

8

yer alırlar

9

. Rekabet Kurumu kamu

tüzel kişiliğine sahip bir idari birimdir

10

. Kamu tüzel kişiliğinin sonucu

olarak Kurum

11

hak ve borçlara sahip bir idari birimdir

12

. Kurum’un

danistay.gov.tr, (22.01.11); Usta Murat, Bağımsız İdari Otorite Sistemi İçinde Reka-

bet Kurulu ve Rekabet Uygulamaları, Ankara 2007, s.19-74.;Tan Turgut,

“Ekonomi–

Regülâsyon- ve Bağımsız İdari Otoriteler”,

www.danistay.gov.tr

, (22.01.11); Tekinsoy

M.Ayhan,

“Bağımsız İdari Otoriteler ve Regülâsyon Anlayışı–Tartışmalar, Sorunlar”

,

Ankara Barosu Dergisi, Yıl: 65, S. 2, Ankara 2007, s. 119 – 134; Giritli/Bilgen/Ak-

güner, s. 382; Günday, İdare Hukuku, s. 503–512; Atay, İdare Hukuku, s. 307 – 342.

8

Ancak BİO’ların idari yaptırım kararlarında izledikleri idari usul kuralları ne-

deniyle farklı görüşler de ileri sürülmüştür. Usul (proses, yargılama) denilince

sadece mahkemelerin akla geldiği ancak yargılamanın sadece yargı organlarına

özgü olmadığı dolayısıyla idarenin de bu yöntemi uygulayacağı belirtilmekte ve

bu bağlamda bağımsız idari otoritelerin “geniş anlamda yargı organı” olduğu ifa-

de edilmektedir (Yılmaz Ejder, “Rekabet Kanunu Uygulamasında Usul ve İspat

Sorunları”, Perşembe Konferansları, Kasım 1999, s.85). Ancak yargı benzeri usul-

lerin uygulanması idari yaptırımı uygulayan makamın idari otorite niteliğini orta-

dan kaldırmaz İdari birimlerin–özellikle Bağımsız idari otoritelerin-yarı yargısal

(veya ‘yargı benzeri’ ) usuller uygulaması, söz konusu idari birimlerin yaptırım-

larının niteliğinden kaynaklanmaktadır. Böylece yarı yargısal usuller ile yaptırım

tesisi güvenceli bir sisteme oturtulmakta ve idari yaptırımlar olabildiğince ceza

(hukuku) yaptırımlarının güvence sistemine yaklaştırılmaktadır. Diğer yandan

RKHK’nun 55. maddesinde “Kurul’un nihai kararlarına, tedbir kararlarına ve

idarî para cezalarına ilişkin kararlarına karşı iptal davaları ilk derece mahkemesi

olarak Danıştay’da görülür” hükmü yer almış ve Kurul’un bir yargı merci olma-

dığını kesin olarak ifade edilmiştir. Ayrıca Kurul’un görevlerini sayan 27. mad-

desinde Kurul’un görevleri arasında “idari para cezası vermek” sayılmıştır. Yine

RKHK’nın mülga 18. maddesinde Kurul’ca verilen her türlü para cezasının idari

nitelikte olduğu hüküm altına alınmıştı. Son olarak Anayasa’nın 138. maddesinde

yargı organları sayılırken Rekabet Kurumu’ndan bahsedilmemiştir.

9

Ancak Kurum’un bir hukuka ayıkırlık iddiasını inceleme işlevi göz önüne

alındığında Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarında belirlenen ölçütlere

göre

“maddi anlamda yargı organı”

kavramı içine girdiği de görülmektedir.

Bkz. Gündüz Harun, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin Rekabet Hukuku

Uygulamalarına Etkileri, Rekabet Kurumu Yayını, Ankara 2009, s.49.

10

Türkiye’de BİO’ların kamu tüzel kişiliği vardır. Kamu tüzel kişiliği Anayasa-

mıza göre (m.123/3) kanunla veya kanunun verdiği yetkiyle kurulduğuna göre

Türkiye’de BİO’lar yasama organının inisiyatifiyle kurulurlar. Yasama organı ta-

rafından kurulmakla birlikte BİO’lar başta yasama organı olmak üzere yürütme

ve yargı organlarından da ayrılırlar. BİO’lar kamu tüzel kişiliğine sahip olmala-

rının bir sonucu olarak kendilerine ait bir bütçeleri, düzenleme yetkileri vardır.

Rekabet Kurumu’nun kamu tüzel kişiliği RKHK’nun 20. maddesinde açıkça belir-

tilmiştir: “… bu kanunun uygulamasını gözetmek ve kanunun kendisine verdiği

görevleri yerine getirmek üzere kamu tüzelkişiliğine haiz idari ve mali özerkliğe

sahip Rekabet Kurumu teşkil edilmiştir ”.

11

“Rekabet Kurumu”

ifadesi yer yer

“Kurum”

şeklinde kısaltılacaktır.

12

Kamu tüzel kişiliğine sahip olma BİO’ların mutlak bir özelliği değildir. Örneğin

Fransız hukuk sisteminde BİO’ların kamu tüzel kişilikleri yoktur Bkz. Morange

Jean,

“Fransada Bağımsız İdari Otoriteler”

, (Çev. Cevdet ATAY) içinde; Bağımsız