Background Image
Previous Page  237 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 237 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

236

desinde belirtilmiştir: “

Bu Kanun’un amacı, mal ve hizmet piyasalarındaki

rekabeti engelleyici, bozucu veya kısıtlayıcı anlaşma, karar ve uygulamaları

ve piyasaya hâkim olan teşebbüslerin bu hâkimiyetlerini kötüye kullanmaları�

nı önlemek, bunun için gerekli düzenleme ve denetlemeleri yaparak rekabetin

korunmasını sağlamaktır”

(RKHK, m.1). Yine ikinci maddede denetleme

ve düzenleme yapma yetkisinin RKHK’nın kapsamı içerisinde olduğu

belirtilmiştir: “…

rekabetin korunmasına yönelik tedbir, tespit, düzenleme ve

denetlemeye ilişkin işlemler bu Kanun kapsamına girer”

(RKHK, m.2).

RKHK’nun 27. maddesinin f bendi ile de

“Rekabet Kurumu’nun

karar organı olan Rekabet Kurulu’na”

17

düzenleme yapma yetkisi ve-

rilmiştir. Madde “…

bu Kanun’un uygulanması ile ilgili olarak”

diye-

rek düzenleme yetkisinin sınırının RKHK olduğunu ve bu Kanun’a

dayalı olarak düzenleme yapılması gerektiğini vurgulamıştır.

Kanun’un 27. maddesinde Kurul’un

18

düzenleme yetkisini

“…tebliğ�

ler çıkarmak ve gerekli düzenlemeleri yapmak…

” şeklinde kullanabilece-

ği belirtilmiştir. Kurul temel olarak düzenleme yetkisini tebliğler ile

kullanmaktadır

19

. Kurum’un bireysel idari işlemleri ise özellikle ver-

diği ara ve nihai kararlar ile somutlaşmaktadır. RKHK çerçevesinde

Kurum’un bireysel idari işlemlerine ara karar niteliğindeki “

bilgi is�

teme ve yerinde inceleme kararları

”(m.14–15), “

önaraştırma ve soruştur�

ma açılması kararları

”(m.40), “

geçici tedbir kararları

”(m.9/I), “

görüş bil�

dirme kararları

”(m.9/III); nihai karar niteliğindeki “

önaraştırma veya

soruşturma açılması talebinin reddi kararları

”(m.40),“

soruşturma sonun�

da ihlalin bulunmadığına ilişkin ret kararları

”(m.40), “

ihlale son verme

kararları

”(m.9), “

menfi tespit kararları

”(m.8), “

muafiyet kararları

”(m.5),

zımni red-zımni kabul kararları

”(m.10) ve nihayet önemli bir tür olan

idari para cezaları

”(m.16–17) örnek olarak verilebilir

20

.

17

Bağımsız idari otoritelerin bazıları sadece

“kurul”

olarak bazıları ise sadece

“ku�

rum“

şeklinde örgütlenmişlerdir. Kurum, kamu tüzel kişiliğine sahip idari birim-

leri ifade ederken, kurul ise bu kamu tüzel kişiliğin karar organını ifade etmekte-

dir. (Bkz. Tan, Bağımsız İdari Otoriteler,

www.danistay.gov.tr,

(22.01.11); Gözü-

büyük/Tan, s.375; Ayaydın Aydın,

“Kurul mu, kurum mu?”

,

http://arsiv.sabah.

com.tr/2005/11/18/yaz1356-30-125.html, (22.01.11).

18

“Rekabet Kurulu”

ifadesi yer yer

“Kurul”

şeklinde kısaltılacaktır.

19

“Kurul, …. belirli konulardaki anlaşma türlerine bir grup olarak muafiyet tanınması-

na sağlayan ve bunların şartlarını gösteren tebliğler çıkarabilir” (RKHK, m.5); “Hangi

tür birleşme ve devralmaların hukuki geçerlilik kazanabilmesi için Kurula bildirile-

rek izin alınması gerektiğini Kurul, çıkaracağı tebliğlerle ilan eder” (RKHK, m.7).

20

Bu kararların incelenmesi için bkz. Eğerci, s. 157–226; Usta, s.165–182.