Background Image
Previous Page  239 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 239 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

238

İdari işlemlerin şekil/usul unsuruna sahip olması idarenin daha

düzenli ve dikkatli davranmasını sağlar. Bu nedenle, bireylerin idare

karşısında korunması için idarenin şekil/usul kurallarına riayet ederek

daha dikkatli ve özenli hareket etmesi gerekir

24

. Şekil/usul kurallarının

idare hukukunda esas olarak bulunması bazı bakımlardan önemlidir.

Öncelikle idari işlemin hangi makam tarafından nasıl yapıldığı ida-

ri işlemin şekil/usul unsuru ile anlaşılabilir. Yine idari işlemin ispatı

ancak şekil/usul kuralları ile mümkündür

25

. Diğer yandan idari usul-

lerin geliştirilmesi ile idari işlem ve eylemlerde saydamlık, açıklık ve

kolay anlaşılırlık, maddi sebeplerin ve hukuki gerekçelerin öğrenilme

imkânı, bilgi edinme hakkı sağlanır

26

. Bunlar ise hukuk devletini gerçek

anlamda işler hale getirmesi bakımından önemli hususlardır

27

. Ülke-

miz bakımından genel bir usul kanunumuz yoktur. Ancak buna ilişkin

çalışmalar

28

uluslararası hukuk ilkeleri

29

de dikkate alınarak yapılmak-

24

Gözübüyük/Tan, s. 450.

25

Kalabalık, s.121.

26

Gözübüyük/Tan, s. 450 – 451.

27

Danıştay da şekil/usul kurallarının kişilere güvence sağladığını vurgulamakta-

dır:

“…İdari işlemlerde şekil, işlemin hukuken geçerlik kazanmasının önemli öğelerinden

birisini oluşturmaktadır. O kadar ki, bir işlemin tesisinde, yasanın, düzenleyici tasarrufla�

rın veya yerleşmiş içtihatların öngördüğü koşullara uyulmamış olması o işlemi hükümsüz

kılabilir veya iptaline neden olabilir. Özel hukukta, şekil serbestliği ve irade özgürlüğünün

asıl olmasına karşılık idari işlemlerde yazılı şekil esastır. İdarenin işlemlerinde yazılı şekle

bağlılık, idareleri daha dikkatli bir incelemeye, görüşüp tartışmaya ve bu suretle hukuka

uygun bir karar tesisine götürür. İlgiler yönünden ise, şekle bağlılık idareye ve işleme gü�

veni sağlar. Bir idari işlemin tesisinde hangi şekle uyulacağının Anayasa, yasa, tüzük veya

yönetmelikçe belirlenmiş olması durumunda, işlemin bu şekle uygun olarak tesis edilmesi

idare yönünden zorunluluk taşır. Şeklin bu önemi ve işlemin hukuki geçerliliği üzerinde

etkili bir öge olması nedeniyledir ki 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 2.mad�

desi, idari işlemlerin, yasa veya diğer düzenleyici tasarruflarla öngörülen şekle uyulmadan

tesis edilmeleri halini bu işlemlerin iptalini gerektiren nedenlerden biri olarak saymış bu�

lunmaktadır…”

. D. 5D. E:1988/2749, K:1988/2845,K.T: 22.11.1988,

www.danistay.

gov.tr, (22.01.11);

“… İdari işlemlerin belli şekil ve usul kurallarına bağlı tutulmasının

amacı yönetilenlere güvence sağlamaktır…”

. D. 10.D. E: 2001/2814, K: 2002/3262,

K.T: 25.09.2002,

www.danistay.gov.tr,

(22.01.11).

28

İdari Usul Kanununu hazırlığı çerçevesinde İdari usul kavramı ve farklı boyutları

için ilgili sempozyum bildirilerine bakılabilir:

“İdari Usul Kanunu Hazırlığı”

,

Başbakanlık Basımevi, Ankara 1998, s. 16 vd.

29

İdari usule ilişkin genel ilkelerin belirlemesi bakımından Avrupa Konseyi Bakan-

lar Komitesi’nin 28.09. 1977 sayılı

“Bireyin Yönetsel İşlemler Karşısında Korunması”

başlıklı tavsiye kararını zikretmek gerekir. Söz konusu ilke kararında idari usule

ilişkin beş temel ilkeden bahsedilmektedir. Buna göre idari işlemlerde

“dinlenilme

(savunma) hakkı”,”bilgi alma hakkı”, “hukuki yardım ve temsil”, “idari işlemin gerekçeli

olması” ve “başvuru yollarının belirtilmesi” ilkeleri temel ilkelerdir. Karar metni için bkz.

“İdarenin İşlemleri Karşısında Bireyin Korunması Hakkında Karar”

, (Çev. Kuntbay İh-