

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...
276
te birçok da bireysel işlemler yapmaktadır. Bireysel işlemler arasında
muhataplarında en çok etki doğuran grup ise
“idari para cezaları”
dır.
İdari para cezası kararları Kurum’un hukuki işlem yapma yetkisi-
nin doğal uzantısıdır. İdari para cezaları da idari işlemler için öngörül-
müş olan usul şartına uygun olmak zorundadır. İdari usul kurallarına
ilişkin özel düzenlemeler haricinde genel bir kanun yoktur. Bu nedenle
usul kurallarını genel usul kuralları ve ilgili mevzuatta belirlenen özel
usul kuralları olarak ikiye ayırmak mümkündür. Rekabet ihlallerinde
öngörülen para cezaları bakımından da genel usul kuralları geçerlidir.
Bunun yanında RKHK rekabet ihlalleri bakımından özel usuli bir süreç
öngörmüştür. Bu özelliği ile de mevzuatımızda özgün bir yeri vardır.
RKHK idari usul sürecini önaraştırma- soruşturma- sözlü savun-
ma toplantısı ve nihai karar olmak üzere dört aşamalı olarak öngör-
müştür. Söz konusu süreç idari usul sürecinin yargı benzeri (yarı-yar-
gısal) karakterini de ortaya koymaktadır. RKHK’da ve yönetmelikte
idari usul sürecinin aşamaları daha ayrıntılı şekilde düzenlenmiştir.
Bu süreç yargılama sürecindeki iddia–tahkikat-savunma-hüküm sü-
reci ile paralellik arz eder. RKHK’da bu süreci ilişkin bazı eksiklikler
mevcuttur.
RKHK’da düzenlenmeyen durumların yönetmelik ile düzenlen-
mesi veya birbiriyle uyumsuz düzenlemelerin varlığı ortadan kaldı-
rılmalıdır. Bu bağlamda yönetmelik ile düzenlenen ilk inceleme aşa-
masının hukuki rejimi kanun ile daha açık hale getirilmelidir. Ayrıca
soruşturma sürecinin yargı benzeri karakteri dikkate alınmalı ve yar-
gılama hukuklarında benimsenen temel prensipler esas alınarak idari
usul sürecinin kuralları belirlenmelidir. Örneğin Kurul’un soruşturma
açması için gerekli olan bilgi ve delilin niteliği objektif olarak belirlen-
melidir. İdari sürecin hedefi idare hukuku anlamında hukuka aykı-
rılığı tespit etmektir. Bu nedenle soruşturmalarda esas alınacak delil
sistemi ve edinme yöntemleri tereddüde yer bırakmayacak şekilde be-
lirlenmelidir.
RKHK’nın özel hukuk karakteri yanında kamu hukuku karakte-
ri dikkate alınmalı dili ve terimleri kamu hukuku ve özellikle idare
hukuku rejimine uygun olarak düzenlenmelidir. Örneğin Kurul’un
hangi durumlarda takdir yetkisi hangi durumlarda bağlı yetkisi oldu-
ğu açıklığa kavuşturulmalı, var olan çelişkiler de giderilmelidir. Yine