Background Image
Previous Page  273 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 273 / 529 Next Page
Page Background

4054 Sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’da Düzenlenen ...

272

üyenin (Kurul başkanı veya ikinci başkan ile en az dört Kurul üyesi)

175

katılımı ile toplanır ve en az dört üyenin

176

aynı yönde oy kullanması

ile karar verir (RKHK, m. 51/I). İlk toplantıda karar için gerekli ora-

nın sağlanamadığı durumlarda, başkan ikinci toplantıya tüm üyele-

rin iştirakini sağlar. Ancak bunun mümkün olmaması halinde karar,

toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Bu durumda da top-

lantı oranı beşten az olamaz. İkinci toplantıda oylarda eşitlik olması

halinde başkanın bulunduğu tarafın oyu üstün sayılır (RKHK, m. 51/

II). Maddenin düzenlenişinden karar toplantısının iki defa olabileceği

sonucu çıkmaktadır. Ancak her toplantı farklı zamanlarda birden fazla

görüşmeden olabilir. Örneğin ilk toplantı iki, ikinci toplantı üç günde

tamamlanabilir.

Kurul üyelerinin soruşturmaya katılarak hem soruşturma aşama-

sında hem de karar aşamasında görev alması 2005 yapılan değişiklik

177

ile artık mümkün değildir. Böylece soruşturmaya katılan Kurul üyesi-

nin önceden görüşünün belli olması nedeniyle karar aşamasında ob-

jektif ve tarafsız

178

olamayacağı eleştirisi

179

ortadan kalkmıştır

180

.

175

2005 değişikliği öncesi 7 üyenin katılımı gerekmekteydi.

176

2005 değişikliği öncesi 6 üyenin oyu gerekmekteydi.

177

RKHK’nın 43. maddesinin ilk fıkrasının eski ilk cümlesi şu şekildeydi: “Soruştur-

ma yapılmasına karar verildiği takdirde, Kurul, görevli raportör veya raportörler

ile birlikte soruşturmayı yürütecek Kurul üyesi veya üyelerini de belirler.”

178

Bu aynı zamanda Rekabet Kurulu kararlarının yargı benzeri olduğunu görüşünü

savunan ve bu bağlamda AİHS’nin 6.maddesinde düzenlenen adil yargılanma

ilkesi bakımından denetlenebileceğini düşünen yazarlar tarafından adil

yargılanma ilkesine aykırı bulunmaktaydı (Bkz. Akıllıoğlu Tekin,

“Rekabet Hukuku

Uygulamasında İnsan Hakları”

, Rekabet Haber Bülteni, S. 10, s. 11).

179

Kanımızca eski düzenleme bakımından söz konusu eleştirinin haklılığı tartışmaya

açıktır. Çünkü soruşturma aşamasına katılan Kurul üyesinin karar aşamasında

tarafsız ve objektif olamayacağı iddiası kısmen kabul edilebilir. Ancak soruşturma

ve karar aşaması en nihayetinde idari usul aşamasıdır. İdari usul aşamaları idare-

nin beklenen etkinliğin bir gereği olarak olabildiğince hızlı yerine getirilmelidir.

Bu anlamda soruşturma aşamasına katılan üyenin nihai karar aşamasına katılma-

sında pratik faydaların olduğu bile söylenebilir. Diğer yandan nihai karar sadece

soruşturma aşamasına katılan üyenin oyu ile alınmamaktadır. Soruşturma aşa-

masına katılan Kurul üyesinin karar aşamasında tarafsız ve objektif olamayacağı

yorumu yine RKHK’da düzenlenen idari usul aşamasının yarı yargısal karakteri-

nin bir sonucudur. Çünkü soruşturmaya katılan üyenin nihai karara katılması bir

nevi yargılama hukukundaki ihsas-ı rey’e benzetilmektedir.

180

Danıştay da soruşturmayı yürüten kişinin nihai karara da katılmasını

“tarafsızlık

ilkesi”ne aykırı bulmaktaydı:“

… Soruşturmayı yürüten Kurul üyesinin, soruşturma

raporunun ve bu rapora karşı verilen savunmayla ilgili olarak hazırlanan ek yazılı

görüşün oluşturulması aşamasında bulunmak, raporu ve ek görüşü imzalamak