Background Image
Previous Page  67 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 529 Next Page
Page Background

Tutuklamaya İlişkin Temel Sorunlar ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin...

66

Tedbirlere uyulmamasının sonucu, CMK m. 112’de düzenlenmiş-

tir

85

. Buna göre, adli kontrol hükümlerini isteyerek yerine getirmeyen

şüpheli veya sanık hakkında hükmedilebilecek hapis cezasının süresi-

ne bakılmaksızın yetkili yargı merciinin hemen tutuklama kararı ve-

rebilmesi mümkündür. Böylece tutuklama yasağı öngörülen hallerde

alınmış olan adli kontrol kararlarına isteyerek uyulmaması halinde de

şüpheli veya sanığın tutuklanması mümkün olmaktadır. Ancak bu du-

rum adli kontrolden beklenen yararın gerçekleşmesi açısından faydalı

görülse de

86

, eleştirilebileceğini de burada tekrar hatırlatmak gerekir

87

.

Belirtelim ki, adli kontrol tedbirinin gereklerine şüpheli veya sanık

tarafından uyulmaması, otomatik olarak tutuklama kararı verilmesi

sonucuna yol açmamalıdır. Sulh ceza hâkimi veya olaya bakan mah-

keme, tutuklama açısından gerekli koşulların mevcut olup olmadığını

değerlendirmelidir. Öte yandan her ne kadar adli kontrol için şüpheli

veya sanığın savunmasının alınacağı açıkça öngörülmüş değil ise de;

şüpheli veya sanık tarafından yükümlülüklerin ihlal edilmesi nede-

niyle adli kontrol kararının kaldırılarak tutuklama kararı verilebilmesi

için, CMKm. 100 ve devamında tutuklama kararı verilmesi için aranan

gerekliliklere uyulmalıdır. Bu yönden, şüpheli veya sanığın savunma-

sının alınması ve bir müdafi yardımından yararlanma olanağının te-

min edilmesi, adil yargılama ilkeleri bakımından önem arz eder

88

.

VII. Adli Kontrolün Sona Ermesi ve Mahsup

Adli kontrol koruma tedbirinin uygulanması bakımından kanun-

da herhangi bir sınır söz konusu değildir. Gerçekten tutuklama süreli

olduğu halde, adli kontrol için bir süre öngörülmemiştir. Ancak tüm

koruma tedbirleri gibi, adli kontrol de geçici nitelikte olduğundan,

tedbirin uygulamasını gerektiren koşullar ortadan kalktığı ya da mu-

hakeme hükümle sona erdiği takdirde, adli kontrole de son verilmesi

gerekir

89

.

85

Burada

“tedbir”

yerine 109/3. ve 110. maddelerde olduğu gibi

“yükümlülük”

ten

söz edilmesinin Kanunda terim birliğinin sağlanması açısından daha yerinde

olacağını söylemek mümkündür. ÖZBEK/SOYER, s. 386.

86

Öztürk/Erdem, s. 555; Öztürk/Tezcan/Erdem/Sırma/Saygılar/Alan, s. 446.

Aynı yönde, Turhan Faruk, Ceza Muhakemesi Hukuku, Ankara 2006, 233.

87

Bkz. yukarıda başlık IV, 1-b (ÖZBEK/SOYER, s. 386).

88

Öztürk/Tezcan/Erdem/Sırma/Saygılar/Alan, s. 446-447.

89

Bu bakımdan, kanunda açıkça beraat, düşme veya ceza verilmesine yer olmadığı