Previous Page  23 / 545 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 545 Next Page
Page Background

22

Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü Bakımından Devletlerin Pozitif Yükümlülüğü

sırasındaki tutum ve davranışlar, toplantı ve gösterinin “barışçıl” olup

olmadığını belirlemektedir. Eğer hakkı kullananların tutum ve davra-

nışları gerek toplantı ve gösterinin hemen başından itibaren, gerekse

toplantı ve gösterinin belirli bir aşamasından sonra şiddet içeriyorsa

AİHM bu durumda barışçıl bir toplantı ve gösteri hakkının kullanımı

olmadığı gerekçesi ile hakka getirilen sınırlamaların artık bir ihlâl ara-

cı olmayacağı varsayımıyla incelemeye tabi tutmamaktadır.

39

“Barışçıl olma” içinde başkalarını rencide edebilme veya kızdırma

ihtimali olan davranışları da içerir; dolayısıyla, karşıt içerikteki pro-

testoların şiddet içerdiği ve barışçıl olmamakla itham edilmesi doğru

olmadığı gibi yapılan protesto içinde küçük bir grubun huzursuzluk

çıkartarak şiddet eğilimi göstermeleri halinin de o an kullanılmakta

olan toplantı özgürlüğünü barışçıl olmaktan çıkartıldığı iddiası da

doğru olmayacaktır.

40

Urcan/Türkiye

davasında da

41

, AİHM, sözü edilen ulusal eylem

gününün ulusal yetkililere önceden bildirildiğini tespit etmekte, bu

bağlamda, toplanma özgürlüğü ve görüşlerini bu özgürlük vasıtasıyla

ifade etme hakkının demokratik bir toplumun temel değerlerinin bir

parçası olduğunu dile getirmektedir. AİHM’e göre demokrasinin esa-

sında meselelerin halka açık olarak tartışılarak çözümlenmesi yetene-

ği bulunmaktadır. Bu nedenle gerçekleştirilen eylemler, şiddete teşvik

etme ve/veya demokratik ilkelerin reddini içermediği sürece, toplan-

ma ve ifade özgürlüğü çerçevesinde değerlendirilmelidir. AİHM, bu

kararda da barışçıl toplantı ve gösterilere yaklaşımını net bir biçimde

ortaya koymuş, hukukun üstünlüğüne dayanan demokratik bir top-

lumda, yerleşik düzene karşı çıkan ve barışçıl yöntemlerle hayata geçi-

rilmesi savunulan siyasi düşüncelerin toplanma özgürlüğü veya başka

yasal yollarla dile getirilebilmesine imkân tanınması gerektiğini be-

lirtmektedir. Buna göre, kararda: “

(...) göstericilerin şiddet eylemlerinde

bulunmadığı durumlarda, AİHS’in 11. maddesi ile güvence altına alındı

ğı

şekilde toplantı özgürlüğünün içeriğinin boşaltılmaması için, yetkili

39

Sibel İnceoğlu, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa – Anayasa Mahke-

mesine Bireysel Başvuru Kapsamında bir İnceleme, Beta Yayınları, İstanbul, s.383.

40

AİHM Kararı, Ali Güneş/Türkiye, 10.04.2012, Başvuru No.9820/07, §41.

41

AİHM Kararı, Urcan ve diğerleri/Türkiye, 17.07.2008, Başvuru No. 23018/04,

23042/04, 23034/04, 23071/04, 23073/04, 23081/04, 23091/04, 23094/04, 23444/04

ve 23676/04.