

TBB Dergisi 2012 (100)
İsmet YURTERİ
267
dönemde ise Gelir ve Kurumlar Vergisi tahakkuklarının yükseltilme-
si sağlanmaktadır
40
.
Yaygın ve yoğun vergi denetiminin, sonuçta yapılan harcama,
vergi dairesindeki görevleri bıraktırıp denetime çıkarılan memurlar
nedeniyle, alternatif mesai kaybı gibi etkiler de dikkate alınacak olur-
sa, olumlu sonuçlarının olumsuza oranla üstün geldiği pek söylene-
meyecektir. Buna karşın, nicelik ve nitelik bakımından iyi yapılmış
vergi incelemeleri ile elde edilebilecek sonuçlar, inceleme elemanları
tutum ve davranışları bakımından eğitimli, bilgi birikimli ve deneyim-
li olduklarından etkili olduğu söylenebilecektir. Zira vergi inceleme-
leri, önleme ve düzeltme işlevleri bakımından, yaygın ve yoğun vergi
denetiminden daha etkili olduğunu belirtilebilecektir. Buna istinaden
öneri olarak ise, vergi yönetiminin bu denetimlerden amaçlanan he-
deflere yaklaşabilmesi için, bu konuya özgü özel bir örgüt mekaniz-
ması geliştirerek, bu örgütü uzun bir eğitimden geçirmesi yolundaki
görüşlere de katılmak gerekir
41
.
SONUÇ
Ülkemizde denetim oranlarının %3 ü dahi zorlamakta güçlük çek-
mesi her ne kadar kayıt dışılığın baş faktörü olarak nitelendirilirse de,
denetim denildiğinde akla gelen yoklama müessesesi olmadan da de-
netim olmayacaktır. Zira haberdar olunmayan bir durumun denetimi
söz konusu olamaz. Temel amacı denetime imkan sağlamak olan bu
müessesenin gel gelelim yapılması icrasında yetkili mercilerin görev-
lerinde bir atlama tahtası olarak görmemesi ve yeni denetim düzen-
lemesi ile de bunun tamamen ortadan kaldırılması durumu söz ko-
nusudur. Devletin bu konuya getirdiği çözüm olmamakta, karışıklığı
ve denetim yoksunluğunun temelini hazırlamaktadır. Her ne kadar
bu değişikliklerin ileri vadede yararlı olacağı görüşü benimse de, bu
müessesenin anlatıldığı üzere bir merkezi yapılanmadan çok dayanış-
madan ve birliktelikten doğacağı da aşikardır. Kanunda verilen yet-
40
ÇİLKOPARAN Yusuf, “
Yol denetimleri
”, Vergi Dünyası Dergisi, 2004, S. 278, s. 105
41
ŞEKER, s. 26-44; Görüş için bkz: BULUTOĞLU Kenan, Türk Vergi Sistemi, Son
Vergi Kanunları (Açıklama-Yorum-Uygulama), İstanbul 1981, s. 156