

TBB Dergisi 2012 (100)
Yusuf Solmaz BALO
33
2. Hükümet Üyeleri
Anayasanın 112/4. maddesi, bakanların yasama bağışıklıkların-
dan yararlanabileceklerini açıkça düzenlemektedir. Buna göre, bakan-
lar kurulu üyeleri, ister milletvekili olsun
84
, ister olmasın, yasama ba-
ğışıklığından yararlanabileceklerdir.
Milletvekili olmayan bakanlarında yasama dokunulmazlığı kap-
samında yer alması nedeniyle, bakanların bu dokunulmazlığı
“bakan-
lık dokunulmazlığı”
olarak da, ifade edilmektedir. Bakanlık dokunul-
mazlığı da bir muhakeme şartıdır
85
.
Milletvekili olmayan hükümet üyeleri bakımından dokunulmaz-
lık, seçim tarihinde değil, bakan olarak atandıkları tarihte başlar ve
bakanlık sıfatları sona erince, Meclis kararına gerek olmaksızın, kendi-
liğinden ortadan kalkar
86
. Milletvekili olmayan bakanlar bakımından
yasama dokunulmazlığı, bakanlık süresince koruma sağlamaktadır
87
.
Bakanlıktan düşme kararı, otomatik olarak, bakanlık dokunul-
mazlığının da kalkması sonucunu doğuracaktır. Ancak, milletvekili
olan ve bakanlıktan düşürülmüş olan bakanın, yasama dokunulmazlı-
ğı ayrıca kaldırılmadıkça, yasama dokunulmazlığı devam edecektir
88
.
3. Cumhurbaşkanı
Anayasaya göre, cumhurbaşkanı görevi ile ilgili işlemlerinden
dolayı sorumsuzdur (Any.m.105/1,2), ancak, vatana ihanetten dola-
yı sorumlu tutulabilir (Any.m.105/3). Bu düzenlemeler karşısında,
cumhurbaşkanının Anayasanın 83/2. maddesinde düzenlenmiş olan
yasama dokunulmazlığından yararlanma koşullarını tespit etmek ol-
dukça zordur.
Anayasa Koyucu, milletvekili olmayan hükümet üyelerinin de ya-
84
Milletvekili olmayan bakanların sahip olduğu dokunulmazlık
“bakanlık dokunul-
mazlığı”
olarak da, adlandırılmaktadır. Kunter, s. 101; Feyzioğlu, Yasama Doku-
nulmazlığı, s. 27.
85
Kunter, s. 101.
86
Feyzioğlu, Metin, Yasama Dokunulmazlığı,
http://auhf.ankara.edu.tr/dergiler/auhfd-arsiv/AUHF-1991-1992-42-01-04/AUHF-1991-1992-42-01-04-Feyzioglu.
pdf, ulaşım tarihi: 16/02/2012, s. 26.
87
Dönmezer/ Erman, s. 283.
88
Kunter, s. 100; Kunter/ Yenisey, s. 88.