![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0170.png)
TBB Dergisi 2012 (101)
Özlem TÜZÜNER
169
Taşıma faaliyetinin, beşerî, iktisadî, ticarî ve sosyal cepheleri bu-
lunmaktadır. Bu faaliyet, ekonomik düzeni ulusal ve uluslararası
boyutta canlandırmakta; tüketimi desteklemekte ve küreselleşmeyi
güçlendirmektedir
8
. Taşıma, gelişmiş, gelişmekte olan ve az gelişmiş
ülkeler arasında üretilenlerin tüketicilere dağıtılmasını kolaylaştırdığı
ölçüde sosyal yöne hizmet etmektedir
9
. Kara taşımasının gelişmesiyle,
karayolu kalitesinin ve ağır vasıta güvenliğinin gelişmesi doğru oran-
tılıdır
10
. Fakat bugüne gelindiğinde, kaliteli karayolu ve güvenilir va-
sıta kâfi değildir; güvenilir ve yeknesak hukuk düzeni sektörün en
önemli ihtiyacıdır. Bunun için, karayolu taşımasını düzenleyen mev-
zuat, gerek taşıyıcı, gerek gönderen ve gönderilen açılarından hukuk
güvenliğini sağlayacak yeterlikte olmalıdır
11
.
Doktrinde, taşıma hukukunun, karma bir hukuk dalı olduğu;
ceza, idare, ticaret, vergi hukukları yanı sıra, medenî hukuku da ilgi-
lendirdiği ifade edilmektedir
12
. Taşıma sözleşmesinin kamu hukuku
veya özel hukuk kuralları uyarınca mı inceleneceği problemini, sözleş-
menin doğası gereği taşıyıcının kişiliğine bağlayan; taşıyıcı, devlet me-
muru veya devlet kurumu ise, kamu hukuku kurallarının geçerli oldu-
ğunu kabul eden görüşler bulunmaktadır
13
. Böylesine geniş kapsamlı
bir alanda, çalışma konusunun sınırlarını netleştirmek gereklidir.
The European Union Series, Basıldığı yer: Çin, Kamuya sunulduğu yer: Avrupa
Birliği, 2004, s. 102, 103.
Aynı yönde bkz. Rodière R., Le Contrat de transport de marchandises terrestre et
aérien (France), Paris, 1977, s. 5-7, 54-73.
Aynı yönde bkz. Avrupa Birliği’nin Ulaştırma Politikası, İstanbul, 2003 (İktisadi
Kalkınma Vakfı, No: 14), s. 8.
Fédération internationale des ouvriers du transport, Problèmes nationaux et inter-
nationaux de la politique des transports, Bâle (Suisse), 1958, s. 9.
8 Alter M., Droits des transports, Paris, 1996, s. 1-5.
9 Thaller, s. 44.
10 Wise, s. 10. Taşıma faaliyetiyle ekonomik gelişmenin her ülkede her zaman para-
lel olmadığı; meselâ İsviçre’de taşıma faaliyetinin gelişmediği ama ekonomik du-
rumunun yerinde olduğu; fakat Almanya’da taşıma faaliyetiyle ekonomik durum
arasında paralellik bulunduğu yönünde bkz. Thaller, s. 1, dpn. 1.
11 Avrupa Birliği taşıma politikasının ve kara taşıması uyumlaştırma hareketlerinin,
gerek sosyal ve teknik, gerek ekonomik bakımdan nihaî amacının, taşıma huku-
kunun üye devlet vatandaşları nezdinde güvenilirliğini sağlamak olduğu yönün-
de bkz. Stevens, s. 106-109; Alter, s. 8-13.
12 Alter, s. 5.
Aynı yönde bkz. Özdemir T., Uluslararası Eşya Taşıma Hukuku (Ziya ve/veya
Hasar Sorumluluğu), İstanbul, 2006, 1.
13 Thaller, s. 76-78.