Background Image
Previous Page  170 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 170 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Özlem TÜZÜNER

169

Taşıma faaliyetinin, beşerî, iktisadî, ticarî ve sosyal cepheleri bu-

lunmaktadır. Bu faaliyet, ekonomik düzeni ulusal ve uluslararası

boyutta canlandırmakta; tüketimi desteklemekte ve küreselleşmeyi

güçlendirmektedir

8

. Taşıma, gelişmiş, gelişmekte olan ve az gelişmiş

ülkeler arasında üretilenlerin tüketicilere dağıtılmasını kolaylaştırdığı

ölçüde sosyal yöne hizmet etmektedir

9

. Kara taşımasının gelişmesiyle,

karayolu kalitesinin ve ağır vasıta güvenliğinin gelişmesi doğru oran-

tılıdır

10

. Fakat bugüne gelindiğinde, kaliteli karayolu ve güvenilir va-

sıta kâfi değildir; güvenilir ve yeknesak hukuk düzeni sektörün en

önemli ihtiyacıdır. Bunun için, karayolu taşımasını düzenleyen mev-

zuat, gerek taşıyıcı, gerek gönderen ve gönderilen açılarından hukuk

güvenliğini sağlayacak yeterlikte olmalıdır

11

.

Doktrinde, taşıma hukukunun, karma bir hukuk dalı olduğu;

ceza, idare, ticaret, vergi hukukları yanı sıra, medenî hukuku da ilgi-

lendirdiği ifade edilmektedir

12

. Taşıma sözleşmesinin kamu hukuku

veya özel hukuk kuralları uyarınca mı inceleneceği problemini, sözleş-

menin doğası gereği taşıyıcının kişiliğine bağlayan; taşıyıcı, devlet me-

muru veya devlet kurumu ise, kamu hukuku kurallarının geçerli oldu-

ğunu kabul eden görüşler bulunmaktadır

13

. Böylesine geniş kapsamlı

bir alanda, çalışma konusunun sınırlarını netleştirmek gereklidir.

The European Union Series, Basıldığı yer: Çin, Kamuya sunulduğu yer: Avrupa

Birliği, 2004, s. 102, 103.

Aynı yönde bkz. Rodière R., Le Contrat de transport de marchandises terrestre et

aérien (France), Paris, 1977, s. 5-7, 54-73.

Aynı yönde bkz. Avrupa Birliği’nin Ulaştırma Politikası, İstanbul, 2003 (İktisadi

Kalkınma Vakfı, No: 14), s. 8.

Fédération internationale des ouvriers du transport, Problèmes nationaux et inter-

nationaux de la politique des transports, Bâle (Suisse), 1958, s. 9.

8 Alter M., Droits des transports, Paris, 1996, s. 1-5.

9 Thaller, s. 44.

10 Wise, s. 10. Taşıma faaliyetiyle ekonomik gelişmenin her ülkede her zaman para-

lel olmadığı; meselâ İsviçre’de taşıma faaliyetinin gelişmediği ama ekonomik du-

rumunun yerinde olduğu; fakat Almanya’da taşıma faaliyetiyle ekonomik durum

arasında paralellik bulunduğu yönünde bkz. Thaller, s. 1, dpn. 1.

11 Avrupa Birliği taşıma politikasının ve kara taşıması uyumlaştırma hareketlerinin,

gerek sosyal ve teknik, gerek ekonomik bakımdan nihaî amacının, taşıma huku-

kunun üye devlet vatandaşları nezdinde güvenilirliğini sağlamak olduğu yönün-

de bkz. Stevens, s. 106-109; Alter, s. 8-13.

12 Alter, s. 5.

Aynı yönde bkz. Özdemir T., Uluslararası Eşya Taşıma Hukuku (Ziya ve/veya

Hasar Sorumluluğu), İstanbul, 2006, 1.

13 Thaller, s. 76-78.