Background Image
Previous Page  174 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 174 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Özlem TÜZÜNER

173

Ayrıca,

“taşıma, taşıt, taşıma taahhüdü, eşya veya yolcu taşıma, taşıyıcının

yüke zilyet olması, taşıma işinin ticarî işletme faaliyeti ve meslek olarak icra

edilmesi, ücret ödenmesi”

unsurlarından oluştuğu belirtilmiştir

30

. Taşıma

sözleşmesinin beş unsuru bulunduğu;

“taşıyıcı, ücret, eşya veya yolcu,

taşıma aracı, insan veya eşyanın yer değiştirmesi maksadı”

unsurlarından

oluştuğu savunulmuştur

31

. Benzer şekilde,

“nakliyeciliği meslek ittihaz

etmiş olmak, ücret, eşya, nakil vasıtası, taşıma müddeti, yer değiştirme serbest

hareket ve yer değiştirme hususunun anlaşmanın özünü teşkil etmesi”

şek-

linde sekiz unsurdan bahsedilmiştir

32

.

Taşıma sözleşmesinin unsurları hakkında pek çok görüş ortaya

konulmuştur. Burada, görüşlerin ayrıştığı noktaya odaklanılmalıdır.

Görüşlerin hepsinde, ücret ve taşıma taahhüdü kabul edilmektedir.

Ancak

“taşıyıcının yüke zilyet olması”

unsuru, taşıma sözleşmesinin

rızaî akit olarak mı, yoksa aynî akit olarak mı nitelendirileceğiyle ilgi-

lidir

33

. Doktrinde, gerek 6762 sayılı Kanun, gerek CMR Konvansiyonu

bağlamında, taşıma sözleşmesinin aynî sözleşme olmadığı, rızaî akit

olduğu belirtilmiştir

34

. Buna karşılık, yine 6762 sayılı Kanun dönemin-

de, eşya taşıma sözleşmesinin aynî sözleşme olduğu ileri sürülmüş-

tür

35

. CMR Konvansiyonu’na göre rızaî; Türk Ticaret Kanunu’na göre

30 Ülgen, Uluslararası Taşımacılık, s. 3-9.

31 Zeyneloğlu A., Uygulamalı Taşıma Hukuku, Ankara, 1980, s. 63-82.

32 Atabek, s. 24-29.

33 Aynî akit, eşya hukukuna giren sözleşme kavramları hakkında bkz. Eren F., Borç-

lar Hukuku Genel Hükümler, İstanbul, 2011, s. 189, 190.

Aynı yönde bilgiler için ayrıca bkz. Mertol C., Kıymetli Evrak Hukuku, Ankara,

2012, s. 9.

34 Atabek, s. 37; Kaya, Gecikme, s. 25-27; Kaya, CMR-I, s. 314; Kaya, CMR-II, s. 240,

dpn. 8. Kaya, CMR-I, s. 314, 315. Aynı yönde bkz. Akıncı, s. 45, dpn. 50; Aydın, s.

6, 7; Uslu, s. 35; Gençtürk, Gecikmeden Doğan Sorumluluk, s. 21; Şamlı, s. 9.

Yeşilova

E., CMR-Taşıma Senedinin İspat Kuvveti, DEÜHFD, C. 7, S. I, Y. 2005,

s. 237-273, s. 240, 241, 1.4.2012 tarihinde

http://web.deu.edu.tr/hukuk/dergiler/

DergiMiz7-1/PDF/yesilova10.pdf adresinden erişildi. Fransız Hukuku’nda aynı

yönde bkz. Rodière/Mercadal, s. 180. Ayrıca ayrıntılı bilgi için bkz. Arkan, So-

rumluluk, s. 18.

35 Tüzün, s. 19; Aydın, s. 5.

Aynı yönde bkz. Ülgen H., Taşıma Hukuku, 40. Yılında Türk Ticaret Kanunu, İs-

tanbul, 1997, s. 7, 10, 19. Bozer A., Bankacılar İçin Kıymetli Evrak Hukuku Bilgisi,

Ankara, 1981, s. 180, 181.

Çim

H., Uluslararası Karayoluyla Eşya Taşıma Sözleşmesine (CMR) Göre Taşıyıcı-

nınGecikmedenDoğanSorumluluğu, İzmir, 2006, s. 10, 11, 4.3.2012 tarihindewww.

belgeler.com/blg/s4x/karayoluyla-uluslararasi-esya-tasima-sozlesmesine-

cmr-gore-tasiyicinin-gecikmeden-dogan-sorumlulugu-ttk-ve-ttk-tasarisi-ile-

mukayeseli-olarak-liability-of-tha-carrier-for-delay-in-delivery-according-to-the-