

Kadın ve Aile Bireylerine Yönelik Şiddete Karşı 6284 Sayılı Kanunun Getirdikleri
334
against women and family members have been institutionalized
and protective and preventive measures have been enlarged, it has
become possible to take immediate measures without existence
of evidence and document, custodial punishment necessary to be
executed without delay has been introduced in place of long-lasting
criminal proceedings launched upon violators’ failure to respect the
measure decided, and coordination between institutions involved
and training have been foreseen. However, due to the sensitivity
of the issue, the law is required to be implemented without any
mistake.
Key words:
Violation, violence perpetrators, violence victim,
prevention of violence, protective and preventive measures,
support services, custodial sentence
Giriş
Aile, toplumu oluşturan en küçük sosyal gruptur. En küçük (çe-
kirdek) aile ise karı-koca ve varsa evlenmemiş çocuklardan oluşur.
1
Anayasamıza göre
“Aile, Türk toplumunun temelidir”
(m. 41). Sağlam
bir toplumsal yapı için ne yapılsa azdır.
İnsanların temel hak ve hürriyetlerinin sağlanması, aile hayatının
korunması, kadın ve erkek eşitliğinin temin edilmesi anayasal birer
hüküm olarak devletin temel amaç ve görevleri arasında sayılarak
2
garanti altına alındığı gibi, ülkemizin imzalayıp onayladığı Uluslara-
rası Sözleşmeler de insanların yaşama hakkını, güvenliğini, aile haya-
tının korunmasını, kadın-erkek ayrımcılığı yapılmamasını öngörür ve
bunların temin edilmesini taraf devletlere pozitif yükümlülük olarak
1
21. Yüzyılın Eşiğinde Örf v Adetlerimiz (Türk Töresi), T.C. Başbakanlık Aile Araş-
tırma Kurumu Yayınları, 1977 Ankara, s. 1, 3
2
“Devletin temel amaç ve görevleri, …kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu
sağlamak; kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilkeleriyle
bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal engelleri kaldırmaya, insa-
nın maddi ve manevi varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmaktır.”
(Anayasa m. 5)
Kanun önünde eşitliğin düzenlendiği 10. maddede
ise
kadın er-
kek eşitliği vurgulandıktan sonra devlet, hukuken kabul edilen bu eşitliği fiilen
sağlamakla yükümlü tutulmuştur:
“(Ek fıkra: 07/05/2004 -5170 S.K./1.mad) Kadınlar
ve erkekler eşit haklara sahiptir. Devlet, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yü-
kümlüdür.(Ek cümle: 07/05/2010-5982 S.K./1. md.) Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik
ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz.”
(Anayasa m. 10/2)