

Kadın ve Aile Bireylerine Yönelik Şiddete Karşı 6284 Sayılı Kanunun Getirdikleri
350
Konunun önemine binaen şiddetle mücadelenin kurumsal hale
getirilmesi önemlidir. Ancak aynı konuda birden fazla makamın (yü-
rütme ve yargı gibi iki farklı erkin) yetkili ve görevli kılınması bazı
karışıklıkları ve problemleri de beraberinde getirebilecektir. Her şey-
den önce iki başlılık söz konusudur. Böylesine netameli bir konuda iki
tarafın topu birbirine atması, gelen muhatabı diğerine yönlendirmesi
mümkün olabileceği gibi belki aynı konuda iki farklı yerden iki farklı
karar da verilebilecektir. Ayrıca kamuoyunda oluşabilecek tepkiler ve
“görevi ihmal”
suçlamalarıyla karşılaşmamak endişesi, olur olmaz her
müracaatta koruyucu tedbir kararı verilmesine yol açabilecektir.
Kanun’un
“Tedbir kararının verilmesi, tebliği ve gizlilik”
başlıklı 8/1.
maddesine göre
tedbir kararları, en çabuk ve en kolay ulaşılabilecek
yer hâkiminden, mülkî amirden ya da kolluk biriminden talep edile-
bilir. Bu hükmü Kanun’un 3, 4 ve 5. maddeleri ile birlikte değerlendir-
mek gerekir. Örneğin, 4 ve 5. maddede ancak hâkim tarafından verile-
bilecek koruyucu ve önleyici tedbir kararları mülki amirler tarafından
verilemez ve verilmesi istenemez.
Kararlar, ilgilinin talebi, Bakanlık veya kolluk görevlileri ya da
Cumhuriyet savcısının başvurusu üzerine ilk defasında en çok altı
ay için verilebilir. Ancak şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin
devam edeceğinin anlaşıldığı hâllerde, resen, korunan kişinin ya da
Bakanlık veya kolluk görevlilerinin talebi üzerine tedbirlerin süresinin
veya şeklinin değiştirilmesine, bu tedbirlerin kaldırılmasına veya ay-
nen devam etmesine karar verilebilir.
Koruyucu tedbir kararı verilebilmesi için, şiddetin uygulandığı
hususunda delil veya belge aranmaz
(m. 8/3). Önleyici tedbir kararı,
geciktirilmeksizin verilir. Bu kararın verilmesi, bu Kanunun amacını
gerçekleştirmeyi tehlikeye sokabilecek şekilde geciktirilemez.
Tedbir kararları, korunan kişiye ve şiddet uygulayana, tedbir tale-
binin reddine ilişkin karar ise sadece korunan kişiye tefhim veya tebliğ
edilecektir. Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde ilgili kolluk birimi
tarafından verilen tedbir kararı şiddet uygulayana bir tutanakla derhâl
tebliğ edilir. Bunun amacı her şeyden önce kişilerin lehine ve aleyhine
olarak verilen kararlardan bilgi sahibi olmasıdır. Lehine tedbir (koru-
ma) kararı verilen kişi, bunun gereğinin yerine getirilmesi, infazı için;
aleyhine karar verilen kimse de itiraz yasa yoluna başvurmak için ka-
rardan haberdar olmalıdır.