Background Image
Previous Page  351 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 351 / 537 Next Page
Page Background

Kadın ve Aile Bireylerine Yönelik Şiddete Karşı 6284 Sayılı Kanunun Getirdikleri

350

Konunun önemine binaen şiddetle mücadelenin kurumsal hale

getirilmesi önemlidir. Ancak aynı konuda birden fazla makamın (yü-

rütme ve yargı gibi iki farklı erkin) yetkili ve görevli kılınması bazı

karışıklıkları ve problemleri de beraberinde getirebilecektir. Her şey-

den önce iki başlılık söz konusudur. Böylesine netameli bir konuda iki

tarafın topu birbirine atması, gelen muhatabı diğerine yönlendirmesi

mümkün olabileceği gibi belki aynı konuda iki farklı yerden iki farklı

karar da verilebilecektir. Ayrıca kamuoyunda oluşabilecek tepkiler ve

“görevi ihmal”

suçlamalarıyla karşılaşmamak endişesi, olur olmaz her

müracaatta koruyucu tedbir kararı verilmesine yol açabilecektir.

Kanun’un

“Tedbir kararının verilmesi, tebliği ve gizlilik”

başlıklı 8/1.

maddesine göre

tedbir kararları, en çabuk ve en kolay ulaşılabilecek

yer hâkiminden, mülkî amirden ya da kolluk biriminden talep edile-

bilir. Bu hükmü Kanun’un 3, 4 ve 5. maddeleri ile birlikte değerlendir-

mek gerekir. Örneğin, 4 ve 5. maddede ancak hâkim tarafından verile-

bilecek koruyucu ve önleyici tedbir kararları mülki amirler tarafından

verilemez ve verilmesi istenemez.

Kararlar, ilgilinin talebi, Bakanlık veya kolluk görevlileri ya da

Cumhuriyet savcısının başvurusu üzerine ilk defasında en çok altı

ay için verilebilir. Ancak şiddet veya şiddet uygulanma tehlikesinin

devam edeceğinin anlaşıldığı hâllerde, resen, korunan kişinin ya da

Bakanlık veya kolluk görevlilerinin talebi üzerine tedbirlerin süresinin

veya şeklinin değiştirilmesine, bu tedbirlerin kaldırılmasına veya ay-

nen devam etmesine karar verilebilir.

Koruyucu tedbir kararı verilebilmesi için, şiddetin uygulandığı

hususunda delil veya belge aranmaz

(m. 8/3). Önleyici tedbir kararı,

geciktirilmeksizin verilir. Bu kararın verilmesi, bu Kanunun amacını

gerçekleştirmeyi tehlikeye sokabilecek şekilde geciktirilemez.

Tedbir kararları, korunan kişiye ve şiddet uygulayana, tedbir tale-

binin reddine ilişkin karar ise sadece korunan kişiye tefhim veya tebliğ

edilecektir. Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde ilgili kolluk birimi

tarafından verilen tedbir kararı şiddet uygulayana bir tutanakla derhâl

tebliğ edilir. Bunun amacı her şeyden önce kişilerin lehine ve aleyhine

olarak verilen kararlardan bilgi sahibi olmasıdır. Lehine tedbir (koru-

ma) kararı verilen kişi, bunun gereğinin yerine getirilmesi, infazı için;

aleyhine karar verilen kimse de itiraz yasa yoluna başvurmak için ka-

rardan haberdar olmalıdır.