Background Image
Previous Page  356 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 356 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Hüsamettin UĞUR

355

Zorlama Hapsi, Niteliği ve Sonuçları

Zorlama hapsi ya da pozitif hukukumuzdaki benzeri yaptırımlar-

dan olan tazyik hapsi, disiplin hapsi gibi cezalar bir suç karşılığı değil,

bir tedbire, kurala uymaya, yükümlülüğü yerine getirmeye zorlamak

veya bu yükümlülüklerin ihlali halinde karşılığında öngörülen bir

yaptırımdır.

33

,

34

İşte 6284 sayılı Kanun’da da şiddet uyguladığı için hakkında 5.

madde uyarınca önleyici tedbir kararı verilen kimsenin bu karara

aykırı hareket etmesi halinde, fiili bir suç oluştursa bile ihlal edilen

tedbirin niteliğine ve aykırılığın ağırlığına göre hâkim kararıyla

zor-

lama (tazyik) hapsine

tabi tutulacaktır (m. 13).

35

Zorlama hapsinin

koruyucu tedbir kararlarına aykırılık halinde de verilebileceği düşü-

33

Buna benzer hükümler

CMK

’nun 60 ve 203. maddeleri ile 6100

sayılı

Hukuk Mu-

hakemeleri Kanunu

’nun 151/2 ve 253/2. maddelerinde mevcut olup tanıklıktan

veya yeminden sebepsiz olarak çekinen tanığa ve duruşmanın düzenini bozan

kişilere disiplin hapsi öngörülmüştür.

İcra ve İflas Kanunu

’nun 76. maddesi ise

mal beyanında bulunmayan borçlunun, alacaklının talebi üzerine beyanda bulu-

nuncaya kadar bir defaya mahsus olmak üzere hapisle tazyik olunacağı hükmünü

içermektedir. 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu’nun 113/A mad-

desinde ihtiyati tedbir kararına muhalefet eylemi suç iken,

HMK

’nda aynı eylem

için bir aydan altı aya kadar disiplin hapsi getirilmiştir (m. 398).

34

Madde gerekçesinde

“zorlama hapsi, diğer bir deyimle tazyik hapsinin, bir kişiyi ken-

disine düşen yükümlülüğün gereğini yerine getirmeye zorlamak amacıyla verilen bir

yaptırım”

olduğu bunun CMK’nun 2. maddesinde tanımlanan disiplin hapsinin

sonuçlarını doğurduğu belirtilerek, bir suç karşılığında öngörülen ceza olmayıp

yaptırım altına alınmış bir fiil olduğu, dolayısıyla, niteliği ve doğurduğu sonuç-

lar itibarıyla, disiplin hapislerinin sonuçları için geçerli olan seçenek yaptırımlara

çevrilemediği, ön ödeme uygulanmadığı, tekerrüre esas olmadığı, şartla tahliye

hükümlerinin uygulanmadığı, ertelenemediği ve adlî sicil kayıtlarına geçirilme-

diği açıklanmıştır. (TBMM Yasama Dönemi 24, Yasama Yılı 2, Sıra Sayısı 181, s.

9) Adalet Komisyonu Raporunda ise

“amacın özellikle kasten öldürme gibi neticesi

ağır suçların işlenmesinden önce suçun önlenmesi olduğu, bu nedenle şiddet mağduru ve

şiddet uygulayanla ilgili tedbir kararlarının süratle alınmasına ve etkin bir biçimde uygu-

lanmasına yönelik yeni bir sistem olarak zorlama hapsinin öngörüldüğü, bunun bir suç

karşılığı uygulanan ceza yaptırımı değil şiddet uygulayanı tedbirlere uymaya zorlamayı

amaçlayan önleyici nitelikte müessese olduğu, Mevcut uygulamada, tedbir kararlarının

gereklerine aykırı davranılması halinde oluşan suç nedeniyle açılan ceza davalarının uzun

sürmesi ve öngörülen hapis cezasının ise çok nadiren uygulanması dolayısıyla caydırıcı-

lık etkisi olmadığı yönündeki eleştirilerin zorlama hapsi ile giderildiği”

vurgulanmıştır.

(TBMM Yasama Dönemi 24, Yasama Yılı 2, Sıra Sayısı 181, s. 65)

35

“Bu Kanun hükümlerine göre hakkında tedbir kararı verilen şiddet uygulayan, bu kararın

gereklerine aykırı hareket etmesi hâlinde... zorlama hapsine tabi tutulur.”

cümlesinde

açıkça bir ifade zaafiyeti görülmektedir. Doğrusu şu şekilde olabilirdi:

“Bu Kanun

hükümlerine göre şiddet uyguladığı için hakkında tedbir kararı verilen kimse, bu kararın

gereklerine aykırı hareket ederse... zorlama hapsine tabi tutulur.”