

TBB Dergisi 2012 (101)
Hüsamettin UĞUR
361
görevlisi hangi durumda
“senin şiddet uygulama ihtimalin var?”
di-
yerek bir vatandaşı konutundan uzaklaştıracak veya yakalayarak
konutuna girmesine engel olacaktır? Bu konuda
“açık, ani, yakın
tehlike”
gibi bir unsura, kritere yer verilmemiştir. Dolayısıyla uy-
gulamada anayasada teminat altına alınan hak ve özgürlüklerin
(örneğin konut dokunulmazlığının ihlali) sözkonusu olabilecektir.
3-
“Koruyucu tedbir kararı verilebilmesi için, şiddetin uygulandığı husu-
sunda delil veya belge aranmaz”
hükmü (m. 8/3) her türlü hukuksuz-
luğa yol açma potansiyelini taşıyan, şiddeti önlemenin ötesinde
tetikleyebilecek bir düzenlemedir. Bir başka ifadeyle
“delilsiz-bel-
gesiz”
verilmiş bir tedbir kararı, uygulamada kötüye kullanılabile-
cek veya mağduriyetlere neden olabilecek, her an için
“sorgusuz-
sualsiz”
bir zorlama hapsine dönüşebilecektir.
4-
Tedbir kararının ilgililere tefhim veya tebliğ edilmemesi, kararın
uygulanmasına engel teşkil etmez (m. 10/5).
40
Hızlı ve çok çeşitli
iletişim vasıtalarının olduğu günümüzde bu gibi hükümlere yer
verilmesi yerine telefonla bilgi verme, kısa mesaj, e-posta gibi yol-
larla yapılacak bildirimler geçerli kılınabilirdi. Nitekim 4320 sayılı
Kanun’a göre verilen koruma kararının kusurlu eşin saldırılarına
son verilmesinin kendisine ihtarından ibaret kısa süreli (geçici)
bir tedbir niteliğinde olduğu, itiraz ve temyiz yasa yoluna tabi
bulunmadığı uygulamada kabul edilse de
41
bu husus öğretide
eleştirilmişti.
42
40
Ancak daha önce de belirttiğimiz gibi tefhim veya tebliğ edilmese de uygulana-
bilecek olan tedbir kararları, Kanun’un 3 ve 4. maddelerinde düzenlenen, mülkî
amir ve hakim tarafından verilecek koruyucu tedbir kararlarıdır. Aykırı davranıl-
ması halinde zorlama hapsi gerektiren ve ancak Hâkim tarafından verilecek olan
önleyici tedbir kararının –bir şekilde haberdar olunmamışsa- muhataba mutlaka
bildirilmelidir (m. 8/4).
41
“Bu kanunun amacı aile içi şiddeti durdurma, özellikle kadını ve çocukları koruma olduğu
sevk gerekçesinde açıklanmıştır. Hatta Aile Mahkemesi, mağdurların tekrar şiddete uğra-
ma ihtimalini göz önüne alarak başvurusunun hemen ardından tanık yada karşı tarafın
dinlenmesine gerek olmadan bu kararı verebilecektir. Şiddete uğrayanların mahkemede
şiddete uğrama ihtimallerini kanıtlama yükümlülüğü de bulunmamaktadır. ... Görüldü-
ğü üzere bu karar kusurlu eşin saldırılarına son verilmesinin kendisine ihtarından ibaret
kısa süreli bir tedbir niteliğindedir. …Geçici tedbir niteliğinde olan bu kararın itiraza tabi
olmadığı da Kanunun Adalet Komisyonunda görüşülmesi sırasında kabul edilmiş, kanun
bu hali ile kesinleşmiştir. Şu halde 4320 sayılı Kanun uyarınca oluşturulan kararları,
…hakimin tayin ettiği süre ile geçerli ve temyiz incelenmesine tabi bulunmayan geçi-
ci tedbir niteliğinde kabul etmek, kanunun tedvin amacına uygun düşecektir.”
(2. HD.,
12.07.2004, 2004/8367 E, 2004/9372 K.)
42
“4320 sayılı Kanundan doğan bir talep üzerine Aile Mahkemesinin hükmettiği tedbire