

Ayırımcılık Suçu
14
II- Kaynakları
1- Ulusal Kaynaklar
A. Anayasa
Değiştirilmesi gündemde olan 1982 tarihli Türkiye Cumhuriyeti
Anayasası’nın 2. maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin insan hakla-
rına saygılı, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olduğu be-
lirtilmektedir. İnsan haklarına saygılı demokratik, sosyal bir hukuk
devletinde bireylerin keyfi muamelelerden korunması en önemli te-
mel gerekliliklerden biridir. Zira Anayasa Mahkemesi de pek çok ka-
rarında
9
Türkiye’nin bir hukuk devleti olduğunu vurgulamıştır.
Hukuk devleti ilkesinin
10
üzerine oturduğu üç temel unsur bu-
lunmaktadır. Bunlar, insan haklarının korunması, adaletin sağlanması
ve güvenliğin oluşturulmasıdır. Yasama, yürütme ve yargı organla-
rı, kuvvetler ayrılığı esasına dayanan bu sistemde, bu üç temel unsu-
ru sağlamak adına, birbirlerinin yetki alanlarına müdahale etmeden,
Anayasa’ya, Türkiye’nin imzalayarak yürürlüğe soktuğu uluslararası
antlaşmaların getirdiği yükümlülüklere ve diğer kanunlara bağlı ka-
9 Anayasa Mahkemesi 01. 02. 1996, 1995/20 E., 1996/4 K. RG. Sayı 22713, 31. 07.
1996
“...Hukuk devleti ilkesinin öğeleri arasında yasaların kamu yararına dayanması,
kuralların herkes için konulması, kamu düzeninin kurulması ve korunması amacına
yönelik bu kurallarda, adalet ve hakkaniyet ölçütlerinin de göz önünde tutulması gerekliliği
bulunmaktadır. ”
Şen Ersan.,
1962-1997 Anayasa Mahkemesi Kararlarında Ceza Hukuku,
Ceza Özel Hukuku, Ceza Yargılaması Hukuku, Ceza İnfaz Hukuku
, Beta, İstanbul 1998,
s. 13;
“ ...Hukuk devleti olmak, yönetilenlere hukuk güvencesi sağlar. Bu güvence yasama,
yargı ve yürütme organlarının tüm işlemlerinin hukuk kuralları içerisinde kalması ile
gerçekleşebilir. Hukuk devletinin öğeleri arasında, yasaların kamu yararına dayanması ve
eşitlik ilkesi vardır. ” AYM. 6. 6. 1991 T., 1990/35 E., 1991/13 K. Bkz. Yenidünya Caner. “
5237 Sayılı Türk Ceza Kanunu’nda Ayırımcılık Suçu”
,
Çalışma ve Toplum Dergisi
, 2006/4,
s. 100
10 Hukuk devleti ile ilgili detaylı açıklama için bkz. Özbudun Ergun.,
Türk Anayasa
Hukuku
, Yetkin Yayıncılık, Ankara 2010, s. 123 vd. ; Demir Fevzi., Bakıcı Zeynel.,
Çınarlı
Serkan.,
Etkin Demokratik Hukuk Devleti
, Orion Yayıncılık, İzmir 2011, s.
23 vd. ; Teziç Erdoğan .,
Anayasa Hukuku,
Beta Yayıncılık, İstanbul 1996, s. 137;
Demir Fevzi.,
Anayasa Hukuku
, 7. baskı, İzmir 2009, s. 313 vd., Erdoğan Mustafa,
Anayasa Hukuku
, Orion Yayıncılık,6. baskı, Ankara 2011, s. 71 vd. ; Tanör Bülent.,
Yüzbaşıoğlu
Necmi.,
1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku
, Yapı Kredi
Yayınları, 2. baskı, İstanbul 2001 s. 99 vd. ; Gözler Kemal.,
Anayasa Hukukuna Giriş
Genel Esaslar ve Türk Anayasa Hukuku
, Ekin yayıncılık Bursa 2007, s. 209 vd. ; Öztürk
Bahri., Tezcan Durmuş., Erdem Mustafa R, Sırma Özge., Saygılar Yasemin., Alan
Esra.,
Nazari ve Uygulamalı Ceza Muhakemesi Hukuku Ders Kitabı
, Seçkin yayıncılık
Ankara 2009, s. 105 vd.