

TBB Dergisi 2012 (102)
Burcu DEMREN DÖNMEZ
15
larak hareket etmek mecburiyeti altındadırlar. Bu çerçevede ayrımcı-
lığın engellenmesi, gerekli tedbirlerin alınması ve gerektiğinde etkili
yaptırımların uygulanması, hukuk devleti olduğunu ifade eden bir
devletin asli görevleri arasında yer alır.
Temel ilkeolanhukukdevleti ilkesininbirgereği olarakAnayasa’nın
10. maddesinde düzenlenen
“eşitlik”
ilkesi çerçevesinde, bireylerin ay-
rımcılığa tabi olmadan kanun önünde eşit olmaları güvence altına alın-
mıştır. Eşitlik, kural olarak eşit paylaşımı veya eşit davranışı gerektirir;
haklar ve özgürlükler konusunda insanlar arasında ayrım yapılmaması
olarak değerlendirilir
11
. Maddenin ilk fıkrası özellikle ayrımcılık yasağı
üzerinde yoğunlaşmaktadır. Ayrımcılık yasağının içeriği keyfi ayrım-
larla sınırlı olarak değerlendirilmeli, mutlak anlamda anlaşılmamalı-
dır. Örneğin, sosyal güvenlik, sigorta gibi hakların herkese aynı ayda
tanınmaması veya bazılarının bunlardan yararlanamaması ayrımcılık
olarak kabul edilmez
12
. Çünkü, bazı haklardan yararlanmak için belli
koşulların yerine getirilmiş olmasının beklenmesi mümkündür. Zira
insanlar içinde bulundukları koşullar, özellikleri ve ihtiyaçları bakı-
mından farklılıklara sahiptir
13
. Yine bazı fiili eşitsizlikleri dengelemek
veya gidermek amacıyla farklı düzenlemelerin veya uygulamaların
yapılması eşitliğe aykırı, ayrımcı yaklaşımlar şeklinde değerlendiril-
mez. Örneğin kadınlara verilen doğum izinleri, süt izinleri, (çocuğun
rahatsızlığı ve benzer nedenlerle verilen) mazeret izinleri gibi. Toplum
içerisindeki eşitsizlikleri ve adaletsizlikleri gidermek amacıyla uygula-
nan pozitif ayrımcılık da ayrımcılık yasağını ihlal etmez
14
. Kısaca eşit-
lik ilkesinden kast edilen, aynı durum ve şartlara sahip olan kişilerin
haklardan yararlanma ve ödevleri üstlenme bakımından, yetki ve so-
rumluluk çerçevesinde aynı sınıfta değerlendirilmesidir
15
. Buna karşı-
lık Anayasa’nın 10. maddesinin 1. fıkrasında ifade edilen özellikler, dil,
ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din mezhep ve benzeri
sebeplerle ayrım yapılması Anayasaya aykırıdır; böyle bir anlayışla ya-
pılan kanunlar da elbette ki Anayasa’ya aykırı olacaktır
16
.
11 Aliefendioğlu Yılmaz.,
“Eşitlik İlkesi”
,
Prof. Dr. İlhan Akın’a Armağan
, İstanbul 1999,
s. 79
12 Tanör B., Yüzbaşıoğlu N., s. 114
13 Yenidünya C., s. 101
14 Tanör B., Yüzbaşıoğlu N., s. 114
15 Yenidünya C., s. 101; Aliefendioğlu Y., s. 80;
16 Özbudun E., s. 151