

Ayırımcılık Suçu
16
Anayasa, devletin eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yüküm-
lü olduğunu açıkça ifade etmiş, devlet organları ve idare makamları-
nın bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun hareket
etmek zorunda olduklarını belirtmiştir. Buna Anayasa hukukunda
eşitlik yükümlülüğü
adı verilmektedir
17
. Ancak Anayasa’daki bu dü-
zenleme devlet organları veya idare ile bireyler arasındaki ilişkiye
yöneliktir. Diğer bir ifade ile, kanun önünde eşitlik ilkesinin uygulan-
ması bakımından korunan ve gözetilen devlet organları veya idari ma-
kamlarla karşı karşıya gelen bireylerdir. Bireyler arasındaki ilişki bu
kapsamda değerlendirilmez. Bu itibarla hukuk devleti ilkesi, Anayasa
madde 10’da düzenelenen kanun önünde eşitlik ilkesinden daha ge-
niş bir düzenleme alanına sahiptir ve TCK’da düzenlenen ayırımcılık
suçuna ilişkin düzenlemenin kaynağı durumundadır. Zaten Anayasa
Mahkemesi de eşitlik ilkesine aykırılığın, aynı zamanda hukuk devleti
ilkesine aykırılık oluşturduğunu kabul etmektedir
18
. Buna karşılık öğ-
retideki bazı yazarlar, eşitlik ilkesinin düzenlendiği yer itibariyle dev-
let yönetimine egemen olan bağımsız bir temel ilke olduğunu, hukuk
devleti ilkesinin bir parçası gibi düşünülerek temel hak şeklinde nite-
lendirilmesinin yerinde olmadığını ifade etmektedirler
19
.
Yasama organı gerekli iç düzenlemeleri yaparak bireylerin sadece
devlet ile olan ilişkilerini değil, birbirleri ile olan ilişkilerini de düzen-
leyebilir. Her ne kadar bireyler arası ilişkilerde sözleşme serbestliği
ilkesi hakimse de, hukukta iyiniyet kuralı esastır ve hiç bir hak kö-
tüye kullanılamaz. Bu çerçevede bireylerin özel hayatlarına, bireysel
tercihlerine müdahale etmeden, ancak aynı zamanda bireyler arasın-
daki ilişkilerin de kötüye kullanılmasını engelleyecek düzenleme ve
uygulamaların yapılabilmesi mümkündür. TCK m. 122’de düzenlenen
ayırımcılık suçu, bu amaca hizmet eden ve kayanağını Anayasa’nın 2.
ve 10. maddelerinden alan, TCK’ya kazandırılmış yeni düzenlemeler-
den biridir.
17 Tanör B., Yüzbaşıoğlu N., s. 115
18 Any. Mah. 8. 10. 1991 tarih, E. 1991/34, K. 1991/34 RG. 12. 12. 1991; 19. 7. 1991
tarih, E. 1991/15, K. 1991/22, RG. 31. 7. 1991 Tanör B., Yüzbaşıoğlu N., s. 115
19 Gözler K., s. 212; Özbudun E., s. 150
Yazara göre,
kanun önünde eşitlik ilkesinin
hukuki mahiyeti tartışmalıdır. Bu ilkenin hukuk devleti kavramı içinde mevcut olduğu
düşünülebileceği gibi temel bir hak ya da devlet yönetimine egemen bağımsız bir ilke olarak
da değerlendirilmesi mümkündür
.