Background Image
Previous Page  152 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 152 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

151

Böylelikle, TVK’nda yetkili makam kararıyla Türk vatandaşlığının ka-

zanılmasının beş yolu olduğu belirtilmelidir.

3

TVK, mülga 403 SK’ndan farklı şekilde, Türk vatandaşlığına alın-

ma yerine,

“Türk vatandaşlığının kazanılması”

terimini tercih etmiştir.

4

TVK’nda Türk vatandaşlığının sonradan kazanılmasında beş kate-

gori halinde düzenlenen kurumların hepsinin

“telsik”

kapsamında ni-

telendirilmesi kabul edilmemekle birlikte,

“Türk vatandaşlığını ilk kez

kazanacak kişileri kapsaması nedeniyle 11, 12 ve 16. maddelere göre yapılan

başvurular sonucu vatandaşlığın kazanılması teknik anlamda “telsik” olarak

nitelendirmeye elverişlidir”

.

5

Bu çalışmada, mülga 403 SK’nda

“adî tel-

sik”

terimiyle düzenlenen kurumu karşılamak maksadıyla konulmuş

ve

“genel olarak Türk vatandaşlığın kazanılması”

yolu şeklinde kabul edi-

len

6

TVK m. 11 hükmü,

“olağan telsik”

şeklinde nitelendirilmiştir.

Yetkili makam kararıyla Türk vatandaşlığının kazanılma-

sında ikamet şartı, yalnızca

7

olağan telsik bakımından aranmak-

ma yoluyla (m. 14) kesilmesi halinde, Türk vatandaşlığının yeniden kazanılması

düzenlenmiştir. Mülga 403 SK (bkz. dn. 1) uyarınca hakkında kaybettirme kararı

verilmiş bazı kişilerin yeniden Türk vatandaşlığını kazanması, TVK m. 43’te yer al-

maktadır. Bu hükümlerle ilgili ayrıntılı bilgi için bkz. Rıfat Erten,

“Türk Vatandaşlı-

ğı Kanunu Tasarısı’nın Türk Vatandaşlığının Kazanılmasına İlişkin Hükümleri Hakkında

Değerlendirmeler”

,

Ankara Barosu Dergisi

, Ankara Güz 2008, Yıl:66, S. 4, s. 46-49.

3 TVK’na göre bu yollar,

“yetkili makam kararıyla Türk vatandaşlığının kazanılması”

(m. 11);

“Türk vatandaşlığının kazanılmasında istisnaî haller”

(m. 12),

“Türk vatandaş-

lığının ikamet şartı aranmaksızın yeniden kazanılması”

(m. 13);

“Türk vatandaşlığının

ikamet şartına bağlı olarak yeniden kazanılması”

(m. 14)

ve “Türk vatandaşlığının evlen-

me yoluyla kazanılması”

(m. 16) olarak ifade olunmuştur.

4 Bu tercihin

“yetkili makam kararıyla Türk vatandaşlığının kazanılması bakımından yek-

nesak bir terim kullanma ihtiyacını karşılamakta” olduğu yolunda bkz. Bilgin Tiryakioğ-

lu, “Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısına Göre Türk Vatandaşlığının Yetkili Makam

Kararı ile Kazanılması”

,

Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı Sempozyumu

, (29 Şubat

2008), Bildiriler, (Ed. Vahit Doğan/Feriha Bilge Tanrıbilir/Banu Şit), Seçkin Ya-

yıncılık, 1. Baskı, Ankara 2008, s. 81.

5 Tiryakioğlu, s. 81.

6 Tiryakioğlu, s. 80; Erten, s. 44; Ergin Nomer, Türk Vatandaşlık Hukuku, Filiz Ki-

tabevi, Yenilenmiş 17. Baskı İstanbul 2009, s. 69; Vahit Doğan, Türk Vatandaşlık

Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Yenilenmiş 9. Baskı, Ankara 2009, s. 64; Bahadır Er-

dem, Türk Vatandaşlık Hukuku, Beta Basım Yayım, 1. Baskı, İstanbul 2010, s. 96;

Turgut Turhan/Feriha Bilge Tanrıbilir, Vatandaşlık Hukuku Ders Notları, Yetkin

Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara 2009, s. 55.

7 Ayrıca, TVK’na göre ilgilinin Türk vatandaşlığıyla ilişkisi -5901 sayılı TVK’nda

öngörülen-

“kaybettirme”

ya da

“seçme hakkını kullanma yoluyla”

kesilmişse, bu ki-

şinin yeniden Türk vatandaşlığını kazanabilmesi için,

“millî güvenlik bakımından

engel teşkil edecek bir halinin bulunmaması”

şartına ek olarak,

“Türkiye’de üç yıl ikamet

etmesi”

aranır (TVK m. 14). Türk vatandaşlığını yeniden kazanacak kişilerin bir