Background Image
Previous Page  156 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 156 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

155

yabancının Türkiye’de yerleşim yerine sahip olup olmadığına ve

Tür-

kiye dışında kalış amacına bakılmaksızın

altı aylık süre sınırı getirilmiştir.

22

B) TVK Yönetmeliği’nin İkamete İlişkin Hükümleri

TVK Yönetmeliği, ikameti

“yabancının yasal ikamet izniyle Türkiye’de

bulunması”

olarak tanımlamıştır (m. 3/h). Yönetmeliğin bu tanımıyla,

ikamet bakımından yerleşim yeri edinmeye değil; “

yasal ikamet izni

23

alıp almamaya” dayalı bir ayırımın yapıldığı söylenebilir. Fakat Yönet-

meliğe göre,

“yasal ikamet izni”

de, telsik için aranan ikamet koşulunun

gerçekleşmesi için yetmez. Kişinin hangi amaçla Türkiye’de bulundu-

ğu; bir başka deyişle, Türkiye’de ikamet etmek için aldığı tezkerenin

türü de belirleyicidir. Bu sonuca, Yönetmelik m. 16/2-c

24

, m. 18

25

ile m.

71/1-ç ve d hükümlerinden ulaşılabilir.

26

Yönetmelikte ikametin türü-

nün belirleyici olduğuna ilişkin en önemli hüküm, m. 71/1-ç hükmü-

dür. Bu hükme göre, “yasal ikamet izni olmaksızın veya yasal olmakla

birlikte Türkiye’de yerleşme niyetini göstermeyen; sığınma veya iltica

başvuru sahibi, sığınmacı, öğrenim, turistik, öğrenim gören çocuğuna

22 TVK’nda kabul edilen esaslar, TVK Yönetmeliği’nde de tekrarlanmıştır

.

TVK

Yönetmeliği’ne göre,

“Türk vatandaşlığını kazanmak isteyen yabancı, aranan ikamet

süresi içinde toplam altı ayı geçmemek üzere Türkiye dışında bulunabilecek; bu süre, öngö-

rülen ikamet süresi içinde değerlendirilecektir”

(m. 71/1-b). Yabancının ikamet süresi

içinde toplam altı aydan fazlasını Türkiye dışında geçirmesi ya da geçerli ikamet

izni olmaksızın veya ikamet izni almadan altı aydan fazla Türkiye’de bulunması,

ikamet süresini keser ve bu tarihten önceki ikamet süreleri dikkate alınmaz” (m.

71/1-c).

23 Bu hükümde yer alan

“ikamet izni”

ile ifade olunmak istenen, YİSK m. 3’te be-

lirtilen

“ikamet tezkeresi”

olmak gerekir.

“İkamet izni”

terimi, YUKK Tasarısı’nda

“ikamet tezkeresi”

yerine kullanılmaktadır. Bu konuda bkz. IV., A).

24 “Yasal ikamet izni olmaksızın veya yasal olmakla birlikte Türkiye’de

yerleşme ni-

yetini göstermeyen

; sığınma veya iltica başvuru sahibi, sığınmacı, öğrenim, turis-

tik, öğrenim gören çocuğuna refakat, tedavi gibi amaçlarla ikamete bağlandığı

anlaşılan kişilerin başvurusu kabul edilmez ve bu husus yazılı olarak ilgilisine

bildirilir”. Bu hükümle “

yerleşmek amacıyla ikamet etmeme

”, Türk vatandaşlığına

başvuruyu engelleyecektir.

25 Anılan hükümde, “[yabancının] hangi tarihte Türkiye’ye geldiği,

ikamet tezkeresi-

nin hangi amaçla verildiği

nin araştırılacağı” düzenlenmiştir.

26 TVK Yönetmeliği’nde kabul edilen esaslar, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel

Müdürlüğü’nün 2004 yılında çıkardığı Genelge’de de tekrarlanmıştır: “Vatandaş-

lık başvurularının kabulünde kişilerin

ikamet tezkerelerinin veriliş sebebi

büyük önem

taşımaktadır. Bu nedenle, Emniyet Müdürlüğünce verilen ikamet tezkerelerinde ve

güvenlik soruşturmalarında

yabancıların ne amaçla Türkiye’de bulunduğu açıkça belirti-

lecek

, Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüklerince bu doğrultuda işlem tesis edilecektir”:

İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nün 26. 10. 2004

tarih ve 2004/14 Sayılı Genelgesi için bkz. www. nvi. gov. tr, (10. 4. 2012).