Background Image
Previous Page  157 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 157 / 473 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı’nda Yer Alan İkamet İzni Türleri İle ...

156

refakat, tedavi gibi amaçlarla alınan ikamet tezkeresiyle ya da diplo-

matik veya konsüller ayrıcalıkla bağışıklık sağlayan yabancı misyon

personeli kimlik kartıyla Türkiye’de ikamet edilmesi,

Türk vatandaşlı-

ğının kazanılmasında geçerli ikamet olarak kabul edilmez

”.

27

TVK Yönetmeliği m. 71/1-ç, yasal olmayan yollarla Türkiye’ye gi-

ren ve Türkiye’de oturan yabancılar ile geçici amaçla Türkiye’de bulun-

duğu kabul edilen kişileri aynı kategoride değerlendirmektedir. Böyle-

likle usûlüne uygun Türkiye’ye giriş yapan ve Türkiye’de yasal yollarla

ikamet eden yabancıların bir kısmının ikameti, ikametten sayılmamak-

tadır. Bununla birlikte, bu hukuka aykırılığı bir ölçüde de olsa giderme-

ye yönelik bir düzenleme getirilmiştir. Yönetmelikte, “Türk vatandaşlı-

ğının kazanılmasında kabul edilmeyen ikamet nedenleri ile Türkiye’de

bulunan kişinin

sonradan geçerli sayılan bir nedenle ikamete bağlanması

ha-

linde önceki ikamet sürelerinin hesaba katılacağı” düzenlenmiştir (m.

71/1-d). Bu hükümde ifadesini bulan

“sonradan geçerli sayılan bir nedenle

ikamet”

in nasıl gerçekleşeceğinin belirlenmesi bakımından, yabancıla-

rın Türkiye’de hangi amaçla ikamet ettikleri ve bu doğrultuda aldıkları

ikamet tezkerelerinin incelenmesinde fayda vardır.

II. Türkiye’de İkametin Türleri

YİSK Açısından Değerlendirme

YİSK’nda ikamet tezkeresi alma zorunluluğu

28

ve istisnaları

29

27 Bu hüküm, mülga 403 SK uyarınca çıkarılan Yönetmelikte (bkz. dn. 21) bulunma-

maktaydı.

28 YİSK’na göre,

“Türkiye’de bir aydan fazla kalacak yabancılar bu müddet bitmeden ikamet

tezkeresi almak için gerekli beyannameyi doldurmak üzere yetkili emniyet makamlarına

bizzat veya bilvasıta müracaat etmekle ödevlidirler”

: m. 3/1. Bu hükümde yer alan bir

aylık süre, ilgili yabancının aldığı giriş vizesi ve vize muafiyet süresi ile uyumlu

olacak şekilde düzenlenerek

“90 gün”

olarak belirlenmiştir (22. 12. 2003 tarih ve

2003/6641 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı, RG, 8. 1. 2004, 25340). Bu konuda yapı-

lan son değişikliğe göre,

“YİSK m. 3/1’de öngörülen süre, vize muafiyet süresi veya

vizede belirtilen kalış süresi yeterli ise yabancının Türkiye’den çıktığı gün itibarıyla önceki

180 gün zarfında 90 gün olarak uygulanır. Yabancının Türkiye’deki vize muafiyeti süresi

veya vizede belirtilen kalış süresi 90 günden az ise 90 güne tamamlanacak şekilde yurt

içinden uzatılabilir”:

10. 10. 2011 tarih ve 2011/2306 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı,

RG, 24. 10. 2011, 28094.

29 YİSK m. 5’e göre,

“millî veya milletlerarası, tarih, kültür ve güzel sanatlar şenlikleri

ve festival, spor müsabakaları, kongre ve konferanslar, sergi ve panayırlar münasebetiyle

veya Bakanlar Kurulunca tayin olunacak yerlerde ziyaret, tedavi veya hava değiştirme

maksadıyla “turist” damgalı giriş vizeleriyle gelecek yabancılar, bu vizelerinde ikamet ba-