Background Image
Previous Page  155 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 155 / 473 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Tasarısı’nda Yer Alan İkamet İzni Türleri İle ...

154

Türkiye’ye giriş için aranan şartlara ek olarak,

“ikamet tezkeresi”

18

de al-

mak zorundadır (YİSK m. 3). Ayrıca yabancı, yabancıların Türkiye’de

ikamet edebileceği bölgelere ilişkin yasaklama getiren herhangi bir

Kanun hükmü kapsamında bulunmamalıdır.

19

Türk vatandaşlığının yetkili makam kararıyla kazanılmasında

başvuru makamı, yurt içinde valilik; yurt dışında dış temsilciliklerdir

(TVK m. 37; TVK Yönetmeliği

20

m. 16). Başvuru yurt içinde yapılıyor-

sa, başvurunun yapıldığı valilik, ikamet şartının gerçekleşip gerçekleş-

mediğini araştıracaktır (TVK Yönetmeliği, m. 16/2-a ve b). TVK’nda

ikamet şartının hesaplanmasına ilişkin hüküm, selefinden farklıdır.

21

TVK’na göre beş yıllık ikamet şu şekilde hesaplanacaktır:

“Türk

vatandaşlığını kazanma talebinde bulunan bir yabancı, başvuru için aranan

ikamet süresi içinde toplam altı ayı geçmemek üzere Türkiye dışında buluna-

bilir. Türkiye dışında geçirilen süreler, bu Kanunda öngörülen ikamet süreleri

içinde değerlendirilir”

(m. 15). TVK’nun bu hükmüyle, başvuru sahibi

18 Bu konuda bkz. II, A). YUKK Tasarısı, YİSK’ndaki

“ikamet tezkeresi”

kavramı yeri-

ne

“ikamet izni”

kavramına yer vermiştir. Bu konuda bkz. IV, A).

19 Askerî Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu’na göre (18. 12. 1981 tarih ve

2565 SK, RG, 22. 12. 1981, 17552), yabancıların birinci derece askerî yasak bölgelere

geçici olarak girmesi ve oturması Genel Kurmay Başkanlığı’nın iznine bağlanmış-

tır (m. 7/c). Anılan Kanun’a göre, yabancılar ikinci derece askerî yasak bölge-

lerde izin almadan oturamaz (m. 9/1-b). Bununla birlikte, görevli sivil ve askerî

yabancılar, Kanun’da öngörülen izinleri almak suretiyle bu bölgelerde oturabilir

(m. 9/2-3). Bu Kanundan başka, yabancıların köylerde ikamet etmesi, İçişleri Ba-

kanlığından izin almaları koşuluna bağlanmıştır (18. 3. 1924 tarih ve 442 sayılı

Köy Kanunu, RG, 7. 4. 1927, 68, m. 88). Yabancıların ikametine sınırlama getiren

diğer bir kanun hükmü de, YİSK m. 2’dir. Bu hükme göre,

“Yabancıların girmekten

ve ikametten kanunla menedilmiş oldukları yerlerden başka, memleketin muayyen mıntı-

kalarında münferit veya toplu bir halde ikamet veya seyahatleri Bakanlar Kurulu kararı ile

menedilebilir”

.

20 Tam adı,

“Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik”

için

bkz. RG, 6. 4. 2010, 27544, (TVK Yönetmeliği).

21 Mülga 403 sayılı TVK (bkz dn. 1) ve bu Kanun uyarınca çıkarılan Yönetmelikte

(RG, 1. 7. 1964, 11742) ikamet süresinin hesaplanmasında,

“Türk Medenî Kanun

hükümlerine göre yerleşim yeri sahibi olup olmama”

ayrımı kullanılmıştı. Bu düzen-

lemeler uyarınca,

“Türkiye’de ikametgâh sahibi olan yabancının”

ikamet süresinin

hesaplanmasında

“tedavi, öğrenim veya herhangi bir mücbir sebeplerle Türkiye dışına

çıkması veya bu sebeplerle Türkiye dışında kalması halinde, Türkiye dışında bulunduğu

süre altı ayı geçse dahi, beş yıllık ikamet süresinden”

sayılmaktaydı (403 SK m. 9/1;

403 SK uyarınca çıkarılan Yönetmelik m. 13/b). Buna karşılık, Türkiye’de Medenî

Kanun hükümlerine göre ikametgâh sahibi olmayan yabancının Türkiye dışında

geçirdiği zaman, ikamet süresinden düşülüyordu (403 SK m. 9/1; 403 SK uyarınca

çıkarılan Yönetmelik m. 13/a). Yerleşim yeri sahibi olmaya dayalı bu ayrım, 5901

sayılı TVK’nda terk edilmiştir.