Background Image
Previous Page  154 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 154 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU

153

ladığına ilişkin göstergelerden biri niteliğinde değerlendirilmiştir.

11

TVK’na göre, “bir yabancı için ikamet,

Türk kanunlarına uygun olarak

Türkiye’de oturmaktır” (m. 15/1-ilk cümle). Hükümde yer alan

“Türk

kanunları”

ndan maksat, Pasaport Kanunu (Pas. K. )

12

ile Yabancıların

Türkiye’de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun (YİSK)

13

’dur.

Pas. K.’na göre ilgili yabancı, öncelikle Bakanlar Kurulu’nun be-

lirlediği giriş-çıkış kapılarından Türkiye’ye girmeli (Pas. K. m. 1)

14

;

pasaport ya da onun yerine geçen belge (Pas. K. m. 19, m. 20/son) bu-

lundurmalı

15

; giriş vizesi almış olmalı (Pas. K. m. 5/1)

16

ve Türkiye’ye

girişi yasak olan kişilerden olmamalıdır (Pas. K. m. 8)

17

. Yabancıların

Türkiye’de ikamet etmelerinin ön-koşulu ise, Türkiye’ye giriş şartları-

nın yerine getirilmesidir. Türkiye’de ikamet etmek isteyen bir yabancı,

11 5901 SK gerekçesi, TBMM, Dönem: 23, Yasama Yılı: 2, S. Sayısı: 90. Öğretide de, bu

şartın aranmasının nedeni olarak

“Türkiye’ye uyum sağlanması”

gösterilmektedir:

Rona Aybay, Vatandaşlık Hukuku, Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul

2006, s. 122, (Vatandaşlık); Nomer, s. 65; Erdem, s. 101.

12 15. 7. 1950 tarih ve 5682 SK, RG, 24. 7. 1950, 7564.

13 15. 6. 1950 tarih ve 5683 SK, RG, 24. 7. 1950, 7564. YUKK Tasarısı’nda, YİSK ta-

mamıyla (m. 134/1-a); Pas. K. ’nun ise bazı hükümleri, yürürlükten kaldırılacak

hükümler arasında sayılmaktadır (m. 134/1-b).

14 YUKK Tasarısı ile yürürlükten kaldırılacak hükümler arasında Pas. K. m. 1 sayıl-

mamakla birlikte, Tasarı’da

“Türkiye’ye giriş ve Türkiye’den çıkış[ın], Bakanlar Kuru-

lunca sınır kapısı olarak belirlenmiş yerlerden geçerli pasaport veya pasaport yerine geçen

belgelerle yapılacağı”

hükmü yer almaktadır (m. 6).

15 YUKK Tasarısı’nda yürürlükten kaldırılacak hükümler arasında Pas. K. m. 19 ve

20 bulunmamakla birlikte,

“Türkiye’ye giriş ve Türkiye’den çıkış[ın], Bakanlar Kuru-

lunca sınır kapısı olarak belirlenmiş yerlerden geçerli pasaport veya pasaport yerine geçen

belgelerle yapılacağı”

düzenlenmiştir (m. 6).

16 Pas. K. m. 5/1, YUKK Tasarısı ile yürürlükten kaldırılması amaçlanan hüküm-

ler arasında değildir. Bununla birlikte, YUKK Tasarısı’nda da

“vize zorunluluğu”

düzenlenmiştir (m. 11).

17 YUKK Tasarısı’nda, Türkiye’ye girişi yasak olan kişileri düzenleyen Pas. K. m.

8’in yürürlükten kaldırılması plânlanmaktadır (m. 134/1-b). Tasarı’da, Pas. K.

m. 8’den farklı olarak, Türkiye’ye girmek isteyen yabancının bulundurması ge-

reken belgeler üzerinden bir sınıflandırma yapıldığı söylenebilir. Tasarı’ya göre

Türkiye’ye girişlerine izin verilmeyecek yabancılar,

“pasaportu, pasaport yerine ge-

çerli belgesi, vizesi veya ikamet izni ya da çalışma izni olmayanlar veya bu belgeleri sahte

olanlar ya da bu izinleri hileli yollarla edindiği anlaşılanlar”

;

“menşe veya üçüncü bir

ülkeye girişini ya da dönüşünü garanti etmeyen belgelerle gelenler”

;

“vize, vize muafiyeti

veya ikamet izin süresinin bitiminden itibaren en az 60 gün süreli pasaport veya pasaport

yerine geçerli belgesi olmayanlar”

ile

“kendilerine giriş vizesi verilmeyecek olanlar”

şek-

linde sayılmıştır (m. 8/1). Tasarı’da, ayrıca, sınırlı sayıda olmamak üzere,

“kamu

düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı”

yönünden Türkiye’ye girmesinde sakınca

görülen kişiler ile hakkında sınır dışı etme kararı alınmış kişiler bakımından Göç

İdaresi Genel Müdürlüğünce giriş yasağı getirilebileceği düzenlenmiştir (m. 10).