Background Image
Previous Page  222 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 222 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Serdar GÜLENER

221

ilişkin sorunların yaşandığı ana platform olan online sosyal ağlar ile

ilişkisi temel alınacaktır. Ardından sözkonusu hakkı ortaya çıkaran

nedenler irdelenerek bu hakkın ilk kez hukuki bir düzenlemeye konu

olduğu Avrupa Birliği (AB) tecrübesi Amerika Birleşik Devletleri ile

karşılaştırılmalı bir biçimde analiz edilecektir.

5

Online Sosyal Ağların Ortaya Çıkışı ve Unutulma Hakkının

Gelişimi

Aslında çok acil bir soruna işaret eden unutulma hakkı

6

, bireyin

başta internet olmak üzere dijital dünyadaki izlerinin başka bir ifadey-

le geçmişinin kendi talebiyle silinip silinemeyeceği tartışmasının bir

sonucu olarak değerlendirilmelidir. Bu tartışmaların yoğunlaşmasının

en önemli nedenini sosyal medya adı verilen medya tipinin ortaya çı-

kışı oluşturmaktadır.

Şekil 1. 2008-2011 Yılları Arasında Dünyada Sosyal Medya Kullanımı

7

5 Bugün dijital dünyada özel hayatın gizliliği hakkının nasıl düzenlenmesi gerek-

tiği hususunda bir çok ülke çeşitli düzenlemelere gitme eğilimindedir. Bunlar

içinde ABD ve AB’nin ardından dünya nüfusunun %37’lik bir kesimini meydana

getiren ve internet kullanımının oldukça yüksek seviyede olduğu iki ülke Çin ve

Hindistan’dır. Her iki ülkede de 2000’li yılların başından itibaren kişisel verilerin

korunması çerçevesinde hukuki düzenlemelere gidilmiştir. Ancak henüz somut

sonuçlara ulaşılamadığı söylenebilir. Bu konuda bkz.

“Private Data Public Rules”

,

Economist

,

http://www

. economist. com/node/21543489 (Erişim Tarihi: 30. 05.

2012).

6 Jefry Rosen,

“The Right To Be Forgotten”

,

Stanford Law Review

, Online 88, February

13, 2012,

http://www

. stanfordlawreview. org/online/privacy-paradox/right-

to-be-forgotten (Erişim Tarihi: 16. 05. 2012).

7 İstatistikler, Universal MacCann (UM)’ın 2006 yılından beri her yıl dünya çapında

gerçekleştirdiği sosyal medya araştırmaları esas alınarak hazırlanmıştır. Ayrıntılı

bilgi için bkz.

“Social Media Tracker 2012 Report”

, s. 17,

http://www.

umww. com/

global/knowledge/view?id=226 (Erişim Tarihi: 31. 05. 2012).