

Yaşama Hakkı
166
lı Kanun’un 76/a. maddesine göre 23.09.2012 tarihinden sonra Anaya-
sa Mahkemesi bireysel başvuruları kabul etmeye başlamıştır.
Yukarıda izaha çalıştığımız iç hukukta yapılan değişikliklerle,
AİHM tarafından tespit edilen hak ihlallerinin önüne geçilmek isten-
miştir.
Devlet, gerek adli gerekse idari düzeyde yaşama hakkını koruma
yükümlülüğü kapsamında AİHM tarafından verilen kararlar doğrul-
tusunda, gerekli önlemleri almalı ve yasal rejimi kurmalıdır. Bu bağ-
lamda, adli kollukmutlaka kurulmalıdır. Cumhuriyet Savcıları , kolluk
güçleri üzerinde mevzuattan kaynaklanan denetim görevlerine aza-
mi ölçüde dikkat ederek, ihlal iddialarına ilişkin olarak gerektiğinde
re’sen soruşturma açmalıdır. Bu konuda resmi hoşgörü gösterilmeme-
lidir. Yine mahkeme kalemi iyi eğitilmeli, adalet meslek yüksekokulu
mezunlarının istihdamına önem verilmelidir. Suçlulukla mücadelede
mutlaka halk ile işbirliği yapılmalı ve polisin halk üzerindeki imajının
düzeltilmesi yönündeki çalışmalara ağırlık verilmelidir.
KAYNAKLAR
Akın, İlhan F:Kamu Hukuku İstanbul1987
Başlar
Kemal:TürkMahkeme Kararlarında Avrupa İnsan Hakları Söz-
leşmesi, Ankara 2007
Bilge,
Necip:HukukBaşlangıcı Ankara 1983
Çakmak, Seyfullah: Yaşama Hakkı ve Ölüm Cezası Ankara 2002
Çakmak, Seyfullah: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Hükümleri ve
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İçtihatları Işığında Yaşama
Hakkı, Adalet Dergisi, sayı:19, Mayıs-2004