Background Image
Previous Page  180 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 180 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Ayşen SEYMEN ÇAKAR

179

Yukarıda, Nuremberg yargılamalarına yapılan eleştirilerden bah-

setmiştik. Bu eleştirileri aynen Uzakdoğu için Uluslararası Askeri Ceza

Mahkemesi ve daha sonra kurulan ad hoc nitelikli diğer mahkemeler

için de tekrarlayabiliriz. Bu yargılamalarda suçların cezasız kalmama-

sı amacıyla hareket edildiği ve fakat kanunilik ilkesinin ihlal edildiği

tekrar edilebilir.

Yukarıda üzerinde durulan Nuremberg ve Tokyo Mahkemeleri

gibi insanlığa karşı suçları, Şartı’nda düzenleyen ad hoc nitelikli diğer

bir uluslararası ceza mahkemesi Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza

Mahkemesi’dir.

24

Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza Mahkemesi Sta-

tüsü, insanlığa karşı suçlara 5. maddesinde şu şekilde yer vermiştir:

“Uluslararası mahkeme, uluslar arası veya iç silahlı çatışma sırasında

işlenmiş ve herhangi bir sivil nüfusa karşı yöneltilmiş aşağıdaki suçlardan

sorumlu sayılan kişileri yargılamaya yetkilidir: adam öldürme, imha, köle-

leştirme, sürgün, hapis, işkence, tecavüz, siyasal, ırksal ve dinsel sebeplerle

zulüm ve diğer insanlık dışı fiiller”

.

Eski Yugoslavya için Uluslararası Ceza Mahkemesi Statüsü’nün 5.

maddesi, bir suçun insanlığa karşı suç olarak kabul edilebilmesi için

mutlaka bir silahlı çatışma sırasında işlenmiş olması şartını aramıştır.

24

Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza Mahkemesi , Birleşmiş Milletler Güvenlik

Konseyi’nin, Birleşmiş Milletler Şartı’nın 7. bölümüne dayanarak 22 Şubat 1993

tarihinde aldığı 808 sayılı kararla kurulması kararlaştırılan, iç savaş nedeniyle ya-

şanan insanlık dışı olayları yargılamak üzere kurulan ve statüsü yine BM Güven-

lik Konseyi’nin 827 sayılı kararı ile belirlenen uluslararası mahkemedir.

Nimet Güller ve Hamide Zafer,

Uluslar arası Ceza Mahkemesi El Kitabı,

s.10

http://www.ngo-at-work.org/icc2006/docs/Project_Reader_Turkish.

pdf(29/11/2011)

BM Şartı’nın 7. bölümü Güvenlik Konseyi’ne bir Uluslararası Mahkeme kurma

yetkisi vermemektedir bu nedenle şartın 7. bölümüne genel olarak dayanılarak bir

uluslararası ceza mahkemesi kurulması uluslararası hukuka uygun değildir.

Tevfik Odman, “Eski Yugoslavya ile İlgili Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin Ku-

ruluşu ve Yasal Dayanağı

”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

, Cilt:45,

Sayı: 1-4 (1998), s. 145

Birleşmiş Milletler’e üye devletlerin üzerinde anlaşmaya varacakları uluslararası

ceza mahkemesi kurulması ile ilgili bir antlaşmanın hazırlanmasının çok zaman

alacağı ve hazırlanacak antlaşmanın sadece onu imzalayan ve onaylayan devletle-

ri bağlayacağı ve Eski Yugoslavya topraklarında oluşan devletlerin bu antlaşmayı

onaylamaları gerektiği, oysa Bosna-Hersek, Sırbistan, Hırvatistan ve Karadağ’ın

bu konuda rızalarının olmadığı düşünceleri ile bir antlaşma ile mahkeme kurul-

ması fikrinden vazgeçilmiştir.

Odman, s. 145