Background Image
Previous Page  88 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 88 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Fatih ÖZKUL

87

I. BAŞKANLIK SİSTEMİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER

Bir ülkedeki hükümet sistemini incelerken, yasama ve yürütme

organları arasındaki ilişkilerin tespiti bizi o ülkenin hükümet sistemi-

ne ulaştıracaktır. Tabii ki incelemede demokratik bir yapının, yani ge-

nel kabule göre etkili bir siyasal çoğunluk ve katılımın bulunduğunu,

yargının yasama ve yürütmenin dışında bağımsız bir erk olarak varol-

duğunu kabul etmemiz gerekir.

Eğer bir ülkede yasama ve yürütmenin halk tarafından seçim yolu

ile oluştuğunu tespit etmiş isek, burada çifte meşruiyet olduğunu da

belirlemiş oluruz. Bu sistemde yasama ve yürütme sabit bir görev sü-

resine sahipse karşımıza başkanlık sistemi çıkar.

9

Başkanlık sisteminin

en bilinen örneği ABD’deki sistemdir. Sistemin önemli bir özelliği ve

parlamenter rejimden farkı, yasama ve yürütme organlarının birbir-

lerinin hukuki varlıklarına son verememeleridir. Bu sistemde başkan

ve yasama organı halk tarafından genel oyla, ayrı ayrı sabit süreler

için seçilmekte ve bu süre içinde diğer organ karşısındaki bağımsız

varlıklarını sürdürebilmektedirler. Başkanlık sisteminde yasama ve

yürütmenin karşılıklı olarak birbirlerini etkileme yolları vardır. Fakat

bu yollar, organlardan birine diğerinin hukuki varlığına son verme

yetkisi vermez.

10

Başkanlık sistemi taraftarları bu sistemin güçlü, istikrarlı ve uyum-

lu bir yürütme organının oluşmasına yol açacağını, yasama organının

kanun yapma ve yürütmeyi denetleme işlevini daha bağımsız ve etkin

bir biçimde yerine getirebileceğini ileri sürmektedirler. Yani bu siste-

min savunucuları, birbirlerinden politik olarak etkilenmeyen, bağım-

sız güçlü birer yürütme ve yasama organı arzulamaktadırlar.

11

Başkan-

lık sisteminde sabit süre için halk tarafından seçilen başkan, istisnai bir

yol olan ve sadece ağır cezalık sorumluluğu gerektiren

“impeachment”

(azil) yolu dışında görevinden uzaklaştırılamaz. Yine başkanlık siste-

minde başkanın yanında görev alan sekreterler, parlamenter sistemde-

ki bakanların statüsünde değildirler. Başkanlık sisteminde bakanlar,

9

E. Gülgün Tosun – Tanju Tosun,

Başkanlık ve Yarı Başkanlık Sistemleri,

Alfa

Yayınları, İstanbul 1999, s. 56-58.

10

Ergun Özbudun, “Başkanlık Sistemi Tartışmaları”,

Başkanlık Sistemi,

Türkiye

Barolar Birliği Yayınları, Ankara 2005, s. 106.

11

Murat Yanık,

Başkanlık Sistemi ve Türkiye’de Uygulanabilirliği,

Alfa Yayınları,

İstanbul 1997, s. 92-99.