Background Image
Previous Page  89 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 465 Next Page
Page Background

Başkanlık Sistemi Üzerine Amerika Birleşik Devletleri ve Azerbaycan Modeli Karşılaştırması

88

tamamen başkanın inisiyatifi çerçevesinde göreve gelip, başkanın ira-

desine bağlı olarak görevlerini sürdürdükleri için, sistemde yürütme

organı içinde çok başlılık ve uyumsuzluk sorunu doğmaz.

12

Ancak

şunu da unutmamalıyız ki, aşağıda görüleceği gibi, başkanın atayaca-

ğı bakanlara Senatonun onay vermesi gerekmektedir.

Başkanlık sisteminde yürütme içindeki istikrar ve uyumu mutlak

biçimde de kabul edemeyiz. Başkanın politikalarını yürütebilmesi için

kanuna ve bütçeye ihtiyacı vardır. Zaten hükümet sistemi ne olursa

olsun her parlamentonun kanun yapma, yürütme organını denetleme

ve devlete para harcama yetkisi verme yetkileri vardır. Şüphesiz ki,

kanunu çıkaracak ve kabul edecek olan organ tüm sistemlerde oldu-

ğu gibi burada da yasama organıdır. Buna karşılık başkanın yasama

organını etkileme ihtimali daha sınırlıdır. Özellikle yasama organını

oluşturan çoğunluk ile başkanın farklı dünya görüşüne sahip olmaları

durumunda, bu etkileşim daha da görülür hale gelmektedir.

13

Başkan-

lık sisteminde sistemin bu şekilde tıkanmasını önleyecek bir anayasal

mekanizma yoktur ve sistemin en önemli sakıncalarından birisi de,

yasama organı ile yürütme organı arasında ortaya çıkabilecek görüş

ayrılıklarının işleyişi tıkaması ihtimalidir.

14

Bu krizin tek çözüm yolu

ise tarafların uzlaşmasıdır.

Başkanlık sistemi bu tür sıkıntılara gebe olabilecek bir yapıya sa-

hip olmasına rağmen, ABD’de bu sıkıntıların yaşanmaması, Amerikan

siyasal partilerinin ideolojik birlik ve parti disiplininden uzak oluşları

ve iki partili ılımlı sistemin uygulanması ile açıklanmaktadır.

15

Avrupa

parlamentolarının aksine, ABD yasama organının seçilmesi ve davra-

nışları ile genel parti disiplini arasında kuvvetli bir ilişki yoktur. Bu

sebeple Amerikan partileri arasında dünya görüşü olarak geniş bir

uçurum bulunmamaktadır. Başkan, faaliyetlerinde her iki partinin de

temsilcilerini etkilemeye yönelik çalışmalarda bulunur. Daha doğru-

su politikalarını hem partiler, hem de temsilciler temelinde kabul et-

tirmeye çalışır. Ayrıca ABD’de demokratik kültür ve siyasi uzlaşma

12

Serap Yazıcı,

Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri,

İstanbul Bilgi Üniversitesi

Yayınları, İstanbul 2002, s. 19.

13

Nur Uluşahin,

Anayasal Bir Tercih Olarak Başkanlık Sistemi,

Yetkin Yayınları,

Ankara 1999, s. 94.

14

Ergun Özbudun,

Demokrasiye Geçiş Sürecinde Anayasa Yapımı,

Bilgi Yayınevi,

Ankara 1993, s. 140-141.

15

Özbudun, 2005, s. 108.