

TBB Dergisi 2012 (103)
Fatih ÖZKUL
93
oy çoğunluğunun sağlanması gerekir. Eğer birinci turda bu çoğunluğa
ulaşılamaz ise, bu turda en çok oy alan iki aday ikinci tura katılır ve en
çok oy alan aday cumhurbaşkanı seçilmiş olur. 24 Ağustos 2002 tarihli
referandum ile Anayasa’nın 101. maddesinde değişiklik yapılmadan
önce, ilk turda mutlak çoğunluk yerine üçte iki çoğunluk gibi ulaşıl-
ması zor bir oran aranmasının sebebi olarak, halk tarafından seçilen
cumhurbaşkanının meşruiyetini artırmak isteği ileri sürülmüştür.
30
Yeni oluşan bu Anayasa’da cumhurbaşkanının böylesine bir çoğun-
lukla seçilmesi, kendini yeni yapılanma sürecinde daha özgüvenli ve
moral yönden güçlü hissetmesini sağlayacaktır.
Cumhurbaşkanının görev süresi Azerbaycan Milli Meclisi’nin gö-
rev süresi gibi beş yıldır. Bu düzenleme ile cumhurbaşkanının kendi
dünya görüşünden olmayan bir yasama organı ile çalışması ve dola-
yısıyla sistemin tıkanması olasılığı azaltılmaya çalışılmıştır. Bir kişinin
iki kereden fazla tekraren cumhurbaşkanı seçilemeyeceğine ilişkin dü-
zenleme, aynı kişinin arka arkaya seçilememesi, yani aradaki seçimde
başka bir kişinin cumhurbaşkanı seçilmiş olması durumunda, daha
önce iki kere cumhurbaşkanı seçilen kişinin üçüncü kez cumhurbaş-
kanı seçilip seçilemeyeceği konusunda tereddüt doğurabilir. İki kere
seçilebilme imkânı, Azerbaycan gibi demokratik kültürün yeterince
oturmadığı ülkelerde, görevdeki cumhurbaşkanının anayasal yetkile-
rini tamamen yeniden seçilebilmeye yönelik kullanmasına yol açabilir.
Böyle bir durumda, her ne kadar Anayasa’da teker teker sayılmış olsa-
lar da temel hak ve hürriyetler çiğnenebilir. Bu düzenlemenin olumlu
yanı ise çok başarılı bir cumhurbaşkanının politikalarını iki dönem bo-
yunca sürdürebilecek olmasıdır.
Anayasa’nın 105. maddesine göre, cumhurbaşkanının görevden
ayrılması durumunda sonraki üç ay içinde cumhurbaşkanını seçmek
için olağanüstü seçim yapılır. Cumhurbaşkanının yetkileri, yeni cum-
hurbaşkanı seçilene kadar başbakan tarafından kullanılır. 24 Ağustos
2002 tarihli Anayasa değişikliğine ilişkin referandumdan önce ise, bu
yetkiler Millet Meclisi Başkanı tarafından kullanılmaktaydı.
30
Levent Gönenç, “Azerbaycan Anayasası Üzerine Notlar,
Ankara Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi,
C.47, S.1-4, Ankara 1998, s. 208.