Background Image
Previous Page  112 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 112 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Tahir ERDEM

111

Bu kapsamda kişisel tasarrufların artırılması için güvenilir ve pro-

fesyonel bir yapı arz eden bireysel emeklilik sisteminin teşvik edici

unsurlarla desteklenerek kullanılması olumlu bir adımdır. Özellikle,

sisteme yatırılan fonların daha uzun süreli tutulmasının desteklenme-

si yoluyla birikimlerin getirileriyle birlikte katlanarak fon oluşturma-

sı akılcı bir yaklaşımdır. Bu noktada üzerinde durulması gereken en

önemli konu ise bu destek sisteminin hangi model üzerinden hayata

geçirilmesinin daha uygun olacağıdır. Nitekim, bugüne kadar uygu-

lanagelen vergi indirim modeli bir kısım teknik eleştirilere rağmen

BES’in hızlı bir şekilde gelişmesine katkıda bulunmuştur.

Bugün gelinen noktada, bireysel emeklilik sisteminin teşvik boyu-

tunda yer alan vergi indirimi uygulaması yerine mükellef olup olma-

dığına bakılmaksızın katılımcıların tümüne bunlar adına (işverenler

tarafından ödenenler hariç) ödenen katkı payının % 25’i kadar devlet

tarafından bir katkı sağlanması öngörülmektedir. Bu kapsamda, işve-

renler tarafından ödenenler hariç sisteme ödenen katkı paylarının ver-

giden indirimi modeli yerine devletin % 25 oranında katkı payı öde-

mesi modeli getirilmektedir.

Bu modelde uygulanacak devlet katkısı tutarına her bir katılım-

cı açısından yıllık üst sınır getirilmesi öngörülerek bir dönemde her

bir katılımcı adına ödenebilecek azami devlet katkısı tutarının yıllık

brüt asgari ücretin yüzde 25’ini aşamayacağı hükmü getirilmektedir.

Bu sınır her bir katılımcı açısından yıllık olarak öngörülmekle birlikte

aynı aileden fiil ehliyetine sahip her bir fert için yapılacak ayrı bireysel

emeklilik sözleşmesi kapsamında aile bazında daha yüksek tutarlara

ulaşabilir.

Devlet katkısının, sistemde uzun süre kalmayı özendirecek şekilde

sistemde kalma süresine bağlı yükselen oranlarla kademeli olarak geri

çekilmesi benimsenerek tasarrufların sistem kapsamında kalma süre-

sinin uzatılması hedeflenmektedir. Bu kapsamda, katılımcılardan en

az üç yıl sistemde kalanlar, devlet katkısı ve getirilerinin yüzde 15’ine,

en az altı yıl kalanlar yüzde 35’ine, en az 10 yıl kalanlar yüzde 60’ına,

emekliliğe hak kazananlar ya da sistemden vefat veya maluliyet nede-

niyle ayrılanlar tamamına hak kazanacak; hak kazanılmayan tutarlar

genel bütçeye gelir kaydedilecektir.

BES hesabına yapılan devlet katkılarının hak kazanılan kısımları,

veraset ve intikal vergisinin konusuna girmekle birlikte ivazsız yapı-