Background Image
Previous Page  113 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 113 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi

112

lan bu ödemelerin vergiden istisna edilmesi öngörülmektedir. Buna

karşın, devlet katkılarının getirilerinin katılımcıları tarafından hak

kazanılan kısımlarının menkul sermaye iradı olarak vergilendirilmesi

söz konusudur.

Getirilen devlet katkısı modeliyle kişisel tasarruflarda artış sağla-

narak uzun vadede bireysel ve toplumsal yarar sağlanabileceği açıktır.

Ancak, getirilen model incelendiğinde birey ve toplum arasındaki bu

yarar alış verişinin birey tarafının ağır bastığı ortadadır. Yeni sistemde

bireye sağlanan yarar beklenen toplumsal yarar karşısında çok daha

açık, etkin ve doğrudandır. Buna karşın, beklenen toplumsal yarar ise

dolaylı ve ikincil niteliktedir. Sisteme tanınan destek unsurundan bek-

lenen toplumsal/genel yararın ülkemizin yukarıda yer verilen ekono-

mik, sosyal ve toplumsal durumu dikkate alındığıda Anayasa’da yasa-

ma tasarruflarının amaç unsuru olarak öngörülen

“kamu yararı”

olarak

nitelendirilip nitelendirilmeyeceği ve bireyle kamu arasında hassas bir

denge sağlayıp sağlamayacağı şüphelidir. Nitekim, tasarruf eğilimi he-

men hemen sıfır düzeyinde olan toplumun açlık ve yoksulluk sınırları

arasındaki büyük çoğunluğu karşısında getirilen doğrudan destek uy-

gulamasıyla ancak tasarruf eğilimi bulunan orta ve yüksek gelirli sınırlı

toplum kesimine yarar sağlanması beklenebilir. Devlet katkısı adıyla

BES kapsamındaki katılımcı hesaplarına yapılması öngörülen ödeme

ortak ihtiyaçların karşılanması amacıyla vergi gelirleriyle tüm toplum-

dan toplanan değerlerin koşullu ancak tamamen karşılıksız bir şekilde

BES kapsamında tasarrufta bulunanlara aktarımıdır. BES kapsamında

yapılması öngörülen devlet katkısı tasarrufların belirli süre için

“vergi-

siz yatırım”

imkanı sağlayan hesaplarda belirli süre tutulması nedeniyle

“koşullu”

olmakla birlikte esasen katılımcılara bir fedakarlık yükleme-

diğinden

“karşılıksız”

bir aktarımdır. Katılımcıların devlet katkısından

yararlanması için öngörülen koşul belirli bir süre için varlıklarını BES

kapsamında nemalandırmak olmakla birlikte katılımcılar açısından

devlet katkısını elde etmek için katlanılan bir fedakarlık ya da karşılık

bulunmamaktadır. Bu niteliğinden dolayı da veraset ve intikal vergisi

kapsamına giren bu ivazsız intikalin vergilendirilmemesi için yapılma-

sı öngörülen düzenlemede bu aktarımın vergiden istisna edilmesine

ilişkin özel hüküm getirilmektedir. Bu çarpık durum içinde, BES kap-

samında yapılan tasarruflara devlet katkısı öngören ve vergi gelirle-

riyle finanse edileceği açık olan düzenleme

“kamu yararı”

noktasında

Anayasa’nın 2’nci maddesi bakımından eleştiriye açıktır.