Background Image
Previous Page  139 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 441 Next Page
Page Background

Costa Concordıa Kazasının Sonuçları

138

İnsanlık ve denizcilik tarihinde her zaman büyük bir felaket olarak

hatırlanacak kazanın sonuçlarına geniş bir açıdan bakıldığında, çok çe-

şitli etkilerinin olduğu görülmektedir. Kazanın sebep olduğu sorunları

özetleyecek olursak bunlar: kazanın gemi sahibi şirket hisselerinin de-

ğer kaybı ve diğer kruvaziyer şirketlerle ve yolcu taşımacılığı sektörü-

ne olan etkileri gibi mali sonuçları, geminin tekne sigortası, koruma ve

tazmin sigortası (P&I Insurance) ve mali mesuliyet sigortası bakımın-

dan sigorta sektörüne olan etkileri, kazanın çevresel etkileri ile kurtar-

ma ve batık çıkarma faaliyetlerinin akıbeti ve kaza sonrası yaralanan

ve ölenlerin kendileri ve yakınlarının açtıkları ya da açması muhtemel

tazminat davaları önem arz etmektedir. Bu yazıda bu sonuçlar çok ge-

nel olarak incelenecektir.

II) KAZANIN SONUÇLARI

1) Kazanın Finansal Piyasalara Etkileri

32 yolcunun hayatını kaybettiği, 64 kişinin de yaralandığı bu kaza

bir insanlık trajedisi olmasının ve denizcilik sektörüne uzun vadeli et-

kilerinin bulunmasının ötesinde bu felaketin, çok önemli mali sonuç-

ları olmuştur. Batık sonrasında Pazartesi günü İngiliz borsaları açıldı-

ğında, Costa Cruises sahibi Carnival Corporation & Plc, hisselerinin

piyasa değeri bir milyar İngiliz Sterlini kayıpla % 20 oranında düşmüş,

günü % 17.04 kayıpla kapatmıştır. ABD piyasaları Martin Luther King

tatilini izleyen Salı günü açıldığında ise hisse senetleri % 14,2 değer

kaybetmiştir. Carnaval’ın kendi mali analistleri kazanın 2012 kazancını

85 ile 95 milyon ABD Doları civarında etkileyeceğini, 30 Kasım’da bite-

cek mali yıl için 100 milyon dolardan fazla kar kaybına sebep olacağı-

nı varsaymaktadırlar. Uzmanlar kayıpların bir milyar ABD Doları’na

ulaşacağını söylemektedir

2

. En az iki büyük finans grubu Carnaval’ın

kredi derecelendirmesini indirmiştir. Analistler felaketin, satışların en

üst seviyeye ulaştığı Ocak ile Mart ayları arasındaki rezervasyonlara

zarar verebileceği, şirketin kapasitesinin azalacağı ve davaların bir çığ

gibi geleceği uyarısında bulunmuştur

3

.

2

Marine insurers assess Costa Concordia loss. Reactions, 09535640, Jan2012

3

Shawn J. Dake, A Short History Of The Costa Concordia,

http://maritimematters

.

com/2012/01/a-short-history-of-the-costa-concordia/