

Costa Concordıa Kazasının Sonuçları
144
rar doğması ihtimalini bildiği haller gibi istisnai bazı haller hariç yine
Sözleşmede her bir zarar türü için maktu olarak tayin edilmiş belli bir
bedelden ibarettir
17
.
Atina Sözleşmesinin hesaplama birimini Özel Çekme Hakkı ile de-
ğiştiren 13/11/1976 tarihli Protokol, 30/04/1989’da yürürlüğe girmiş-
tir. Yolcunun ölümü ve yaralanması halinde her bir sefer başına taşı-
yanın sorumluluğu 46,666 Özel Çekme Hakkı Special Drawing Rights
(SDR)
18
ile sınırlandırılmıştır
19
.
Bu miktarlar, Milletlerarası Denizcilik Teşkilatı (International
Maritime Organization) tarafından 26 - 30/03/1990 tarihleri arasın-
da düzenlenen Konferans sonrasında imzalanan ve Sözleşmenin bazı
maddelerin tadilini de kapsayan daha ayrıntılı bir düzenlemeyi içeren
yeni bir Protokol (Protocol of 1990 to amend the Athens Convention
relating to the Carriage of Passengers and their Luggage by Sea) ile
arttırılmıştır. Ancak 1990 tarihli Protokol daha yürürlüğe girmeden
21/10/2002 - 01.11.2002 tarihleri arasında yine Milletlerarası Denizci-
lik Teşkilâtı’nın girişimi ile toplanan bir diplomatik konferansta bu ku-
ruluşun hazırladığı bir değişiklik protokolü tasarısı müzakere edilmiş
17
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu Gerekçesi,
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem24/yil01/ss303.pdf, Athens Convention relating to the Carriage of Passen-
gers and their Luggage by Sea (PAL),
http://www.imo.org/About/Conventi-ons/ListOfConventions/Pages/Athens-Convention-relating-to-the-Carriage-of-
Passengers-and-their-Luggage-by-Sea-(PAL).aspx
18
Atina Sözleşmesinin 13/12/1974 tarihinde kabul edilen ilk metninde, bu Sözleş-
me hükümlerine göre ödenecek tazminat bedellerinin tayininde kullanılacak olan
hesaplama birimi olarak, 900 milyem ayarında ve 65.5 miligram ağırlığında al-
tınının değerine tekabül eden
“frank”
tercih edilmiştir (7 ilâ 9 uncu maddeler).
Ancak, 19/11/1976 tarihli Deniz Alacaklarının Sınırlandırılmasına ilişkin Londra
Sözleşmesinin imzalanmasından önce yapılan Londra Konferansı’nı müteakiben
17-19/11/1976 tarihleri arasında yine Londra’da yapılan üç ayrı konferanstan
biri, Atina Sözleşmesinin hesaplama birimi olan frank’ın değiştirilmesi amacıy-
la toplanmış ve bu Konferans sonrasında imzalanan 19/11/1976 tarihli Protokol
(Protocol to the Athens Convention relating to the Carriage of Passengers and
their Luggage by Sea) ile Atina Sözleşmesinin hesaplama birimi olan
“frankın”
yerine, 19/11/1976 tarihli Deniz Alacaklarından Doğan Sorumluluğun Sınırlan-
dırılmasına İlişkin Londra Sözleşmesinde de hesaplama birimi olarak kullanılan
Özel Çekme Hakkı ikame edilmiştir. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu Gerekçesi,
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem24/yil01/ss303.pdf19
Athens Convention relating to the Carriage of Passengers and their Luggage
by Sea (PAL),
http://www.imo.org/About/Conventions/ListOfConventions/Pages/Athens-Convention-relating-to-the-Carriage-of-Passengers-and-their-
Luggage-by-Sea-(PAL).aspx