

Avrupa Ceza Hukukunda Kovuşturmaların Aktarılması
134
karşılaşmaktadır”
17
diyerek, bu hususta bir AB mevzuatı ihtiyacının altı-
nı çizmektedir. İnsan kaçakçılığı gibi birden fazla üye devlette işlenmiş
olan sınıraşan suçlar veya bir üye devletin vatandaşının başka bir üye
ülkede işlediği suçlar bakımından, aynı kişi ve aynı olay için iki deği-
şik AB üyesi ülkede kovuşturma açılması durumunda, AB’nin adalet,
özgürlük ve güvenlik alanı yaratma amacına uygun olarak kovuştur-
maların tek bir üye devlette yürütülmesinin sağlanması hedeflenmek-
tedir.
30 Haziran 2009 tarihli Konsey Çerçeve Karar Taslağına bakıldı-
ğında, 1972 Sözleşmesi ve yürürlüğe girmemiş olan 1990 Antlaşma-
sında öngörülen sistemlerle uyumlu ve bağlantılı bir bir sistem öngör-
düğü anlaşılmaktadır. Taslağa göre, kovuşturmanın sürdüğü bir üye
devlet, diğer üye devletten kovuşturmanın devralınmasını isteyebile-
cektir. Bu durumda ise, ilk devlet, soruşturma yapma mecburiyetine
rağmen soruşturmasını sona erdirecektir (m.6 ve 16).
Kovuşturmayı devralması istenilen devletin yargı yetkisi bulun-
madığı durumda ise, taslağa göre, bu devlet ikincil yargı yetkisi (sub-
sidiary jurisdiction) kullanabilecektir (m.5). Kovuşturmayı aktaran
devletin hukukunun uygulanabilir olması ve bu devletin talepte bu-
lunması koşuluyla, talep edilen devletin suçu soruşturma yetkisi (lex
fori) doğacaktır.
Taslak, AB’de cezai konularda adli işbirliğinde hakim olan kar-
şılıklı tanıma ilkesine
18
dayanan bir sistemi tercih etmemiştir. Bu ne-
denle, bir üye devlet, diğer bir üye devletten soruşturmayı almasını
emredemeyecektir. Burada talep edilen devlet, diğer devletten kovuş-
turmayı yürütme sorumluluğunu üstlenerek, asli bir yardımda (pri-
mary assistance) bulunmaktadır. Burada söz konusu olan ikincil bir
yardım (secondary assistance) olmadığından,
“aktaran”
(transferring)
ve
“alan”
(receiving) taraflar söz konusudur. Kovuşturmayı devralacak
olan taraf, taslak kapsamında, aktaran devletten soruşturmayı devra-
lıp almayacağına kendisi karar verecektir.
17
Bkz.Açıklayıcı Rapor, s.1.
18
Lizbon Antlaşmasının 69/A maddesinde, cezai konularda adli yardımlaşmanın
karşılıklı tanıma ilkesine dayandığı açıkça ifade edilmektedir.Bkz
.http://euroc-rim.jura.uni-tuebingen.de/cms/en/doc/1158.pdf; Erişim: 7.3.2012; Mahkeme
kararlarının karşılıklı tanınması ilkesi hakkında ayrıntılı bilgi için Bkz.Ulutaş/
Atabey, Ceza Yargılarının Milletlerarası Değeri Konusunda Avrupa Sözleşmesi,
Adalet Yayınevi, Ankara, 2011, s.4.