Background Image
Previous Page  142 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 142 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Hacı KARA

141

hangi bir fırtınada ağır deniz dalgalarından etkilenip hareket ederek

yakıtın dökülmesini engellemek için geminin etrafına bariyerler yer-

leştirilmiştir.

Royal Boskalis Westminster NV’nin bir birimi olan Smit Salvage

ve İtalyan NERI SpA Costa ile Concordia’nın yakıtını tahliye operas-

yonu için sözleşme imzalanmış ve yakıtın boşaltılması başarılı bir şe-

kilde Mart ayında tamamlanmıştır

10

.

Batık geminin çıkarılması için yapılan ihale, İtalyan Micoperi ile

bir ABD firması olan Titan Salvage ortaklığına verilmiştir. Micoperi

ve Titan Salvage ortaklığına göre dört aşamadan oluşan kurtarma ve

batık çıkarma bir yıl gibi uzun bir zaman alacak ve tahmini maliyeti

yaklaşık 300 milyon Euro (397 milyon ABD Doları) olacaktır. 54,000

ton ağırlığındaki geminin çıkarılması ile 45.000 ton civarında hurda

çelik elde edilmesi beklenmektedir

11

.

4) Hukuki Sonuçları

A) Açılan Davalar

Cezai sonuçları açısından kaptan Schettino kaza sonrasında gemi-

nin batmasına ve adam öldürmeye sebep olmak ve gemisini terk gibi

ciddi suçlarla itham edilerek tutuklanmıştır. Kaptanın yanı sıra birinci

zabit Ciro Ambrosio da tutuklanmıştır.

Hukuk davaları bakımından da Costa Concordia kazasından he-

men sonra iki tazminat davası açılmıştır. Bu iki davadan biri 26 Ocak

tarihinde Illinois’in kuzey bölgesi, ABD Bölge Mahkemesinde Peru’lu

bir gemiadamı tarafından açılmıştır. Diğeri ise 27 Ocak tarihinde ha-

yatta kalan altı yolcu tarafından birlikte Miami’de açılmıştır. Bu yol-

culardan ikisi Folarida, ikisi New York diğer ikisi de Roma’da ikamet

etmektedir. Davacı yolcular kayıp eşyalarının tazminini (bu eşyaların

arasında listesi verilen mücevherler, kontakt lensler ve ipodlar da bu-

10

Costa Concordia Environmental Scare, Oil Spill Intelligence Report, 19 Jan. 2012,

Vol. 35, No: 5

11

Keith Nuthall/Josephine McKenna, Costa Concordia hulk offers major scrap haul,

metalbulletin.com, Titan Şirketi batık çıkarmada B planlarının olmadığını, önemli

riskler bulunmasına karşın hazırlanan planın uygulanmasında iddialı olduklarını

ifade etmiştir. IMO Current Awareness Bulletin, Volume XXIV – No. 5, May

2012, s. 3,

http://www.imo.org/knowledgecentre/currentawarenessbulletin/

documents/cab%20187%20may%202012.pdf