

TBB Dergisi 2013 (104)
Hacı KARA
141
hangi bir fırtınada ağır deniz dalgalarından etkilenip hareket ederek
yakıtın dökülmesini engellemek için geminin etrafına bariyerler yer-
leştirilmiştir.
Royal Boskalis Westminster NV’nin bir birimi olan Smit Salvage
ve İtalyan NERI SpA Costa ile Concordia’nın yakıtını tahliye operas-
yonu için sözleşme imzalanmış ve yakıtın boşaltılması başarılı bir şe-
kilde Mart ayında tamamlanmıştır
10
.
Batık geminin çıkarılması için yapılan ihale, İtalyan Micoperi ile
bir ABD firması olan Titan Salvage ortaklığına verilmiştir. Micoperi
ve Titan Salvage ortaklığına göre dört aşamadan oluşan kurtarma ve
batık çıkarma bir yıl gibi uzun bir zaman alacak ve tahmini maliyeti
yaklaşık 300 milyon Euro (397 milyon ABD Doları) olacaktır. 54,000
ton ağırlığındaki geminin çıkarılması ile 45.000 ton civarında hurda
çelik elde edilmesi beklenmektedir
11
.
4) Hukuki Sonuçları
A) Açılan Davalar
Cezai sonuçları açısından kaptan Schettino kaza sonrasında gemi-
nin batmasına ve adam öldürmeye sebep olmak ve gemisini terk gibi
ciddi suçlarla itham edilerek tutuklanmıştır. Kaptanın yanı sıra birinci
zabit Ciro Ambrosio da tutuklanmıştır.
Hukuk davaları bakımından da Costa Concordia kazasından he-
men sonra iki tazminat davası açılmıştır. Bu iki davadan biri 26 Ocak
tarihinde Illinois’in kuzey bölgesi, ABD Bölge Mahkemesinde Peru’lu
bir gemiadamı tarafından açılmıştır. Diğeri ise 27 Ocak tarihinde ha-
yatta kalan altı yolcu tarafından birlikte Miami’de açılmıştır. Bu yol-
culardan ikisi Folarida, ikisi New York diğer ikisi de Roma’da ikamet
etmektedir. Davacı yolcular kayıp eşyalarının tazminini (bu eşyaların
arasında listesi verilen mücevherler, kontakt lensler ve ipodlar da bu-
10
Costa Concordia Environmental Scare, Oil Spill Intelligence Report, 19 Jan. 2012,
Vol. 35, No: 5
11
Keith Nuthall/Josephine McKenna, Costa Concordia hulk offers major scrap haul,
metalbulletin.com, Titan Şirketi batık çıkarmada B planlarının olmadığını, önemli
riskler bulunmasına karşın hazırlanan planın uygulanmasında iddialı olduklarını
ifade etmiştir. IMO Current Awareness Bulletin, Volume XXIV – No. 5, May
2012, s. 3,
http://www.imo.org/knowledgecentre/currentawarenessbulletin/documents/cab%20187%20may%202012.pdf