

Costa Concordıa Kazasının Sonuçları
146
olması halinde ise davanın açıldığı ülkenin milli yetki kurallarına göre
Sözleşme hükümlerinin uygulanıp uygulanmayacağına karar verile-
bilecektir.
Atina Sözleşmesinin uygulanması halinde ise Sözleşmenin 16.
maddesi gereğince, yolcunun ölümü veya yaralanması veya bağajının
ziyaa veya hasara uğraması hallerinde açılacak bütün tazminat dava-
ları iki yılda zaman aşımına uğrayacağından, bu süre içerisinde dava
açılması zorunludur.
5) Kazanın Gemi Güvenliği İle İlgili Düzenlemelere Etkisi
Allianz Global’in nakliye güvenliği ile ilgili kurumsal son bir ra-
poruna göre, teknoloji seviyesinde meydana gelen artış yeni milenyu-
mun endüstrisi için eğitimin yeniden konumlandırılmasını zorunlu
kılmaktadır. Denizcilerin eğitimi için oluşturulmuş uluslararası stan-
dartlar (STCW) bulunmasına karşın, eğitim sistemlerinin bazen tutarlı
olmadığı ve mürettebatın yetkinliğine göre farklılıklar olması gerek-
mektedir. Nitekim, görevlerin ve gemilerde artan teknoloji düzeyinin
karmaşıklığı, bazı nakliye şirketleri personelinin özel güvenlik prose-
dürleri için eğitilmesini ve özel köprüüstü ekipmanları bulundurul-
masını gerektirmektedir
23
.
Nitekim, AB tarafından IMO Deniz Güvenliği Komitesi (IMO
Maritime Safety Committee (MSC)’ne ISM Kodu’nun boşluklarını ka-
patmayı hedefleyen
“İnsan Unsurunun Rolü”
başlığı altında altı baş-
lık halinde resmi başvuru yapılmıştır. AB, Titanik’e benzeyen Costa
Concordia trajedisinin, güvenlikle ilgili ihtiyaç duyulan iyileştirmele-
rin yapılması için bir fırsat olarak görülmesi gerektiğini belirterek bu
hususta öncülük yapmaktadır
24
.
6) Sonuç ve Değerlendirme
Costa Concordia kazası şimdiden büyük deniz felaketleri tarihin-
de ilk sıralara yerleşmiştir. Bu kadar büyük çaptaki bir gemi kazası
23
Di Lieto Antonio, Costa Concordia Anatomy of an organisational accident, s. 17,
http://www.enav-international.com/wosmedia/273/costaconcordiaanatomyo-fanorganisationalaccident.pdf
24
IMO Current Awareness Bulletin, Volume XXIV – No. 5, May 2012, s. 10