Background Image
Previous Page  221 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 221 / 441 Next Page
Page Background

Zimmet Suçu’nun Kooperatifler Kanunu ve Yardım Toplama Kanunu Özelinde Değerlendirilmesi

220

su yaptırım, kanunda düzenlenen aşağı ve yukarı sınırlar arasında

TCK’nın 61. maddesinde düzenlenen temel ilkelere göre belirlenecek-

tir. Ayrıca, TCK’nın ‘Belli Hakları Kullanmaktan Yoksun Bırakılma’

başlıklı 53. maddesinde hapis cezasına mahkum olan suçlunun hak

mahrumiyetleri ifade edilmiştir. Maddede, zimmet gibi kasten işlenen

suçlar dolayısıyla hapis cezası verilen mahkumun mahrumiyetlerinin

neler olduğu birinci fıkrada belirtilmiştir. Bu mahrumiyetlerden biri de

kamu görevlerinden mahrumiyettir. Diğer önemli bir husus da mad-

denin ikinci fıkrasında, ‘Kişi işlemiş bulunduğu suç dolayısıyla mah-

kum olduğu hapis cezasının infazı tamamlanıncaya kadar bu hakları

kullanamaz’ şeklinde ifade edildiği üzere hak mahrumiyetinin hapis

süresiyle sınırlı olması durumudur. Bu husus madde gerekçesinde de

‘Ancak bu hak yoksunluğu süresiz değildir. Cezalandırılmakla güdü-

len asıl amaç, işlediği suçtan dolayı kişinin etkin pişmanlık duymasını

sağlayıp tekrar topluma kazandırılması olduğuna göre, suça bağlı hak

yosunluklarının da belli bir süreyle sınırlandırılması gerekmiştir. Bu

nedenle madde metninde söz konusu hak yoksunluklarının mahkum

olunan cezanın infazı tamamlanıncaya kadar devam etmesi öngörül-

müştür. Böylece, kişi mahkum olduğu cezanın infazının gereklerine

uygun davranarak bunun tamamlanmasıyla kendisinin tekrar güven

duyulan bir kişi olduğu konusunda topluma da bir mesaj vermekte-

dir. Bu bakımdan hak yoksunluklarının en geç cezanın infazının ta-

mamlanması aşamasına kadar devam etmesi suç ve ceza politikasıyla

güdülen amaçlara daha uygun düşmektedir. Bu sistemde süresiz bir

hak yoksunluğu söz konusu olmadığı için yasaklanmış hakların geri

verilmesinden artık söz edilemeyecektir.’ şekilde açıklanmıştır.

Zimmet suçu açısından, TCK’nın Kazanç müsaderesine ilişkin 55.

maddesi uygulama kabiliyetine sahiptir. TCK’da bu kurumun ihdas

edilme sebebi maddenin gerekçesinde; ‘Bu düzenleme ile güdülen

amaç suç işlemek yoluyla kazanç elde edilmesinin önüne geçilmesidir.

Bu nedenle hükümde kazanç müsaderesi kapsamlı bir biçimde düzen-

lenmiş ve suç işlemek suretiyle veya suç işlemek dolayısıyla elde edilen

ekonomik kazançların müsaderesi olanaklı hale getirilmiştir. Böylece

kazanç müsaderesi ‘kara para aklama’, uyuşturucu veya uyarıcı mad-

de ticareti, dolandırıcılık, kaçakçılık, ihaleye fesat karıştırma gibi eko-

nomik çıkar elde etme amacıyla işlenen suçlara karşı etkin bir biçimde