Background Image
Previous Page  285 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 285 / 441 Next Page
Page Background

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun

284

lerden kaçınılması, zamanın ekonomik kullanımına hizmet ettiğinden

temel kanun niteliğinde olmayan diğer tasarı ve teklifler görüşülür-

ken de maddelerin okunması uygulanmasından vaz geçilmesi gerek-

tiği kanaatindeyiz. Zira komisyon raporlarının önceden milletvekil-

lerine dağıtılması ve İçtüzüğün 52. maddesi uyarınca -ikinci fıkrası

saklı kalmak kaydıyla- Genel Kurula sevk edilen bir komisyon raporu

veya herhangi bir metnin dağıtım tarihinden itibaren kırk sekiz saat

geçmeden görüşülememesi kuralı, gerek komisyon raporunu gerekse

kabul edilen metni incelemeleri açısından milletvekillerine yeterli za-

manı vermektedir

37

.

e. Her Madde Üzerinde İki Önerge Verilebilmesi

766 sayılı Kararla yapılan değişiklikte bölümlerin görüşülme-

sinde maddelerin görüşülmesine ilişkin hükümlerin uygulanacağı

düzenlenmişti. Bu bağlamda 855 sayılı Kararla yapılan değişikliğe

kadar temel kanun olarak görüşülen tasarı ve tekliflerin maddele-

ri üzerinde her siyasi parti grubuna mensup milletvekillerinin birer

önerge verme hakkı saklı kalmak kaydıyla milletvekilleri tarafından

Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde için yedi önerge veri-

lebilmekteydi.

855 sayılı Kararla yapılan değişiklikte milletvekilleri tarafından

Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde için iki önerge veri-

lebileceği düzenlenmiş ve siyasi parti grubuna mensup milletvekille-

rinin birer önerge verme hakkı saklı tutulmamıştı. Anayasa Mahke-

mesi, bu düzenlemeyi Anayasanın 68. maddesindeki siyasi partilerin

37

713 sayılı Kararla İçtüzüğün 79. Maddesi, komisyon raporunun okunup okun-

maması konusunun ayrıca Genel Kurulun onayına sunulması ve bu nedenle de

bu oylamalarla Genel Kurulun meşgul edilerek çalışma süresinin uzamasına ve

görüşülmekte olan konunun daha geç sonuçlandırılmasına neden olduğu gerek-

çesiyle değiştirilmiş ve komisyon raporlarının okunması yerine yalnızca bu ra-

porların kaç numaralı sıra sayısı olarak bastırılıp dağıtıldıklarının Başkanca ifade

edileceği şeklinde düzenlenmişti. Gerekçe için bkz.

Anayasa Komisyonu Raporu,

Sırasayısı. 586,

s. 2.

Tüm bu açıklamalar çerçevesinde maddelerin her birinin okunması suretiyle

Genel Kurulun meşgul edilerek çalışma süresinin uzamasının ve görüşülmekte

olan konunun daha geç sonuçlandırılmasının engellenmesi amacıyla maddelerin

okunması usulünden vazgeçilmesi yerinde olacaktır. Maddelerin okunması ko-

nusunda temel kanun niteliğindeki tasarı ve tekliflerle diğer tasarı ve teklifleri

arasında bir ayırıma gidilmesini doğru bulmuyoruz.