Background Image
Previous Page  282 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 282 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Taner GEÇMEZ

281

nır. Bu bağlamda 91. maddede belirtilen, otuzar maddeden fazla ol-

mamak kaydıyla bölümler hâlinde görüşme, soru ve cevap süresinin

on beş dakika ile sınırlı olması, maddelerin okunmaması, her madde

üzerinde iki önerge verilebilmesi ve bölümlerin ayrı ayrı oylanması

hususları dışında kalan hususlarda genel hükümler uygulanır.

b. Bölümlerin En Fazla Otuz Maddeden Oluşması

Tasarı ve tekliflerin Genel Kurulda temel kanun olarak bölümler

hâlinde görüşülmesine ve her bölümün en çok otuz maddeyi geçme-

mek kaydıyla hangi maddelerden oluşacağına karar verilebilir.

Otuz maddelik bölümler hâlinde görüşmenin yasama faaliyetle-

rine demokratik katılımı ve meclis iradesinin sağlıklı biçimde yansı-

masını engelleyeceği ileri sürülmüştür. Ancak görüşmelerin madde

temelinde yapılması ve maddeler üzerinde milletvekilleri tarafından

(her siyasi parti grubuna mensup milletvekillerinin birer önerge verme

hakkının saklı kalması kaydıyla) Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil

her madde üzerinde iki önerge verilebilmesi, ileri sürülen düşüncelerin

pratikte hayat bulmadığını göstermektedir. Zira milletvekillerinin bö-

lüm içindeki maddelere ilişkin ayrı ayrı oy kullanabilmeleri, demokra-

tik yöntemle yasama faaliyetlerine katılımlarını sağlamaktadır

32

.

Temel kanun uygulamasının kapsamlı tasarı ve tekliflerin daha

hızlı ve etkin bir şekilde kanunlaştırılması amacıyla kabul edilme-

si nedeniyle, özel yasama yönteminin salt Genel Kurul aşamasını

kapsamaması gerektiği ve bu nedenle konuşma süresi ve önerge sayısı

32

Nitekim otuz maddelik bölümler için maddelerin görüşülmesindeki yöntem uy-

gulanacak olsa da bu yöntemin uygulanması hâlinde kısıtlı süre nedeniyle gö-

rüşmelere demokratik katılımın engelleneceğinden ve meclis iradesinin sağlıklı

biçimde yansımayacağından bahisle iptal davası açılmış ve Anayasa Mahkeme-

si verdiği kararda, davaya konu düzenlemede bölümler hâlinde oylama yerine

maddeleri esas alan bir usulün benimsenerek milletvekillerinin bölüm içindeki

maddelere ilişkin ayrı ayrı oy kullanmalarının sağlanması suretiyle demokratik

yöntemle yasama faaliyetlerine katılımların gerçekleştirildiğine ve maddelerin

ayrı ayrı oylanmasına karşın okunmamasında demokratik ilkelerle çelişir bir yön

bulunmadığına hükmetmiştir. Ayrıca bölümler üzerindeki görüşmeler sırasında

milletvekillerinin maddeler üzerinde görüşlerini açıklamalarına bir engel bu-

lunmadığı gerekçesiyle otuz maddelik bölümler hâlinde görüşme yapılmasının

Anayasaya aykırılık teşkil etmediğine hükmetmiştir. Bkz. Anayasa Mahkemesi,

T. 26.10.2005, 2005/74 E, 2005/73 K.