Background Image
Previous Page  280 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 280 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Taner GEÇMEZ

279

Tasarı ve teklifin tümü üzerinde yapılan soru ve cevap işlemin-

den sonra maddelerine geçilmesi oylanır. Maddelerine geçilmesi ka-

bul edilmeyen tasarı ve teklifler reddedilmiş sayılır ve ret tarihinden

itibaren bir tam yıl geçmedikçe aynı yasama dönemi içinde tekrar ve-

rilemez.

Maddelerine geçilmesi kabul edilen tasarı ve teklifin her maddesi

üzerinde ayrı görüşme açılır ve her madde üzerinde soru ve cevap işle-

mi yapılır. Danışma Kurulunun teklifiyle Genel Kurul tarafından aksi

kararlaştırılmadığı takdirde tasarı ve tekliflerinin maddeleri hakkında

siyasi parti grupları, komisyon ve Hükümet adına yapılan konuşmala-

rın süresi on dakika ve iki üyenin kendi adlarına yaptıkları konuşma-

ların süresi beş dakikadır. Tasarı ve teklifin maddeleri üzerinde soru

ve cevap süresi on dakikadır.

Kanunlarda veya İçtüzükte aksine bir hüküm bulunmaması kay-

dıyla kanun tasarısı veya teklifinin bir maddesinin reddi, değiştirilme-

si, tümünün veya bir maddesinin komisyona iadesi, tasarı ve teklife ek

veya geçici madde eklenmesi amacıyla milletvekilleri, esas komisyon

veya Hükümet tarafından değişiklik önergeleri verilebilmektedir. Mil-

letvekilleri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri dâhil her madde

için yedi önerge verilebilir. Her siyasi parti grubuna mensup millet-

vekillerinin birer önerge verme hakkı saklıdır. Ancak bu hakkın ilgili

siyasi parti grubuna mensup milletvekillerince kullanılmaması duru-

munda diğer siyasi parti grubuna mensup milletvekilleri ile bağımsız

sayılan milletvekilleri tarafından bu hak kullanılabilir(İçtüzük m. 87)

31

.

nudan ziyade güncel veya tartışmalı konulara ilişkin sorular sorulmasına rağmen

kürsüdeki üyenin sözünün Başkan tarafından konudan ayrılmamaya davet etmek

için kesilebileceğine dair hükmün (İçtüzük m.66/1) pek işletildiğine şahit oluna-

mamaktadır. Bu bağlamda soru ve cevap işleminden beklenen sonucun gerçekleş-

tiğini pek söyleyemeyiz.

31

YAPICI, her siyasi parti grubunun önerge verme hakkı saklı olsa da yediden fazla

siyasi parti grubunun bulunması durumunda yediden fazla önerge verilemeye-

ceğine dair kural gereğince diğer grupların önerge verme hakkının kalmayaca-

ğını ve bu durumda da önergelerin verildiği anın esas alınacağını belirtmektedir.

Bkz. Havvana YAPICI, Özel Yasama Yöntemleri ve Türkiye Büyük Millet Meclisi

Örneği ( Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi), Ankara, 2005, s. 158. Ancak siyasi parti

grubu sayısının yediden fazla olması durumunda her madde için ancak yedi öner-

ge verilebileceğine dair kural çerçevesinde önergelerin geliş sırasına göre yedi-

den sonraki önergelerin işleme alınıp alınmayacağı sorusunun cevaplandırılması

için gerek Anayasanın gerekse İçtüzüğün dayandığı sistematiğin tespiti önem arz

etmektedir. Şöyle ki: Kanun tasarı ve tekliflerinin Türkiye Büyük Millet Mecli-

sinde görüşülme usul ve esasları İçtüzükle düzenlenmektedir(Anayasa m.88/2).