Background Image
Previous Page  283 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 283 / 441 Next Page
Page Background

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun

282

bakımından herhangi bir sınırlamanın söz konusu olmadığı komisyon

aşamasında da özel yasama yöntemlerinin uygulanması gerektiğini

ileri sürenler bulunmaktadır

33

. Ancak İçtüzükte komisyon görüşme-

leri sırasında konuşma süresi ve önerge sayısı açısından herhangi bir

sınırlama olmamasının İçtüzük Koyucunun komisyon görüşmelerine

atfettiği önemin özel bir göstergesi olduğu kanaatindeyiz. Milletvekil-

lerinin ve Bakanlar Kurulu üyelerinin komisyonlarda söz alabileceği-

ne, her milletvekilinin üyesi olmadığı bir komisyonun belgelerini gö-

rüp okuyabileceğine dair hüküm (İçtüzük m. 31/2) ve komisyonların

fikirlerini almak üzere uzmanlar çağırabileceğine dair hüküm (İçtüzük

m. 30/2),komisyon görüşmeleri sırasında tüm görüşlerin ileri sürüle-

bilmesi suretiyle demokratik katılımın sağlanması ve meclis iradesinin

sağlıklı biçimde oluşturulabilmesi amacına hizmet etmektedir

34

.

c. Bölümler Üzerinde Soru Cevap Süresinin

On Beş Dakika Olması

Temel kanunların bölümleri üzerindeki soru ve cevap süresi

on beş dakikadır. Bölümler üzerindeki soru ve cevap süresinin on

33

Volkan

HAS

, Türk Parlamento Hukukunun Kaynakları ve Türkiye Büyük Millet

Meclisi’nin Çalışma Düzeni, Adalet Yayınevi, Ankara, 209, s. 278.

34

İYİMAYA, yasama faaliyetlerinin değerlendirilmesi ve inşası görevinin komisyon

aşamasına aktarılması gerekliliğini “Hukuk, komisyonda; siyaset genel kurulda,

yapılır” paradigması ile izah etmektedir. Dolaysıyla söz konusu paradigma komis-

yon görüşmelerinde özel yasama yönteminin uygulanmasına imkân vermemek-

tedir. Bkz. Ahmet İYİMAYA

, “Siyaset Kurumunun Ortak Günahı: Yasama Reformu”,

TBBD, 2011, Y, 23, S.93, s. 317. ARSEL’ de komisyonların kuruluş amacını, Türkiye

Büyük Millet Meclisinin kalabalık bir heyet olması nedeniyle hem çalışmalarını

etkinleştirebilmek hem de ihtisas bakımından çeşitli işleri hakkıyla başarabilmek

olarak belirtmektedir. Bkz. İlhan ARSEL, Türk Anayasasının Umumî Esasları K I S

I M : I Büyük Millet Meclisinin Kuruluş ve Vazifeleri, Ankara Üniversitesi Hukuk

Fakültesi Dergisi, Y. 1955, C. 12, S. 1, s. 55) Komisyon Raporunda da bu durum

aşağıdaki şekilde izah edilmektedir. Bkz. Anayasa Komisyonu Raporu, Sırasayısı.

161, s.2

“İçtüzüğün 91 inci maddesi ile ilgili olarak dikkat edilmesi gereken bir husus,

özel yasama yönteminin hiçbir şekilde komisyon aşamasını kapsamamasıdır. Ka-

nunların detaylı olarak tartışıldığı ve incelendiği, verilen değişiklik önergelerinin

değerlendirildiği ve tasarı ve teklif üzerinde tam tasarruf yetkisinin kullanıldığı

komisyon aşamasında herhangi bir sınırlama olmaması, zarar göreceği düşünülen

demokratik ilkeler açısından önemli bir güvence oluşturmaktadır.»

Ayrıca komisyonların yasama sürecindeki rolleri hakkında geniş bilgi için bkz.

Havvana YAPICI,

“Komisyonların Yasama Sürecindeki Rolleri Bağlamında Komisyon

Aşamasındaki Özel Yöntem ve Uygulamalar”

, Yasama Dergisi, 2007, S. 5, s. 57-81.