Background Image
Previous Page  281 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 281 / 441 Next Page
Page Background

Özel Yasama Yöntemi Olarak Temel Kanun

280

Tasarı ve teklifin tümünün oylanmasından önce belli bir madde-

sinin yeniden görüşülmesini, gerekçeli bir önergeyle esas komisyon

veya Hükümet bir defaya mahsus olmak üzere isteyebilir. Bu istem

Danışma Kurulunun görüşü alındıktan sonra Genel Kurul tarafından

görüşmesiz ve işaret oyuyla karara bağlanır (İçtüzük m. 89).

Tasarı ve teklifin maddeleri üzerindeki görüşmeler ve varsa belli

bir maddesi ile ilgili olarak yeniden görüşme tamamlandıktan sonra

tasarı ve teklifin tümünün oylaması yapılır. Ancak tasarı ve teklifin tü-

münün kesin olarak oylanmasından önce milletvekilleri, ne yönde oy

kullanacaklarını kürsüden belirtmek istedikleri takdirde Başkan lehte

ve aleyhte birer kişiye söz verir (İçtüzük m. 86). Talep neticesinde bu

konuşmalar da yapıldıktan sonra tasarı ve teklifin tümünün oylaması

yapılır ve kabul edildiği anda tasarı ve teklif kanunlaşmış olur. Tümü-

nün oylamasında kabul edilmemiş olan tasarı ve teklifler ret tarihin-

den itibaren bir tam yıl geçmedikçe Türkiye Büyük Millet Meclisinin

aynı yasama dönemi içinde verilemez (İçtüzük m. 76).

4. Temel Kanun Kapsamında Yer Alan Tasarı ve Tekliflerin

Türkiye Büyük Millet Meclisinde Görüşülme Usul ve Esasları

a. Genel Olarak

İçtüzüğün 91. maddesinde hüküm bulunmayan hâllerde tasarı ve

tekliflerin görüşülme usul ve esaslarına dair genel hükümler uygula-

Anayasada Türkiye Büyük Millet Meclisinin çalışmalarını kendi yaptığı İçtüzük

hükümlerine göre yürüteceği ve İçtüzük hükümlerinin siyasi parti gruplarının

Meclisin bütün faaliyetlerine üye sayıları oranında katılmalarını sağlayacak yol-

da düzenleneceği de hükme bağlanmıştır(Anayasa m.95/1,2). Siyasi parti grup-

larının üye sayıları oranında temsili esasına dayalı muhtelif hükümler Anayasal

hükmün yansıması olarak İçtüzükte de bulunmamaktadır (İçtüzük m.11, m.21).

Dolayısıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi çalışmalarında siyasi parti gruplarının

Meclisin bütün faaliyetlerine üye sayıları oranında katılmalarını sağlayacak yol-

da düzenlenmesi gerektiğine dair Anayasal hüküm, her madde için ancak yedi

önerge verilebileceği yönündeki hükümden hareketle yediden fazla siyasi parti

grubunun olduğu durumlarda da görmezden gelinemeyecektir. Ayrıca İçtüzü-

ğün 87. maddesinde de milletvekilleri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri

de dâhil olmak üzere her madde için yedi önerge verilebileceği hükme bağlan-

dıktan sonra siyasi parti gruplarına mensup milletvekillerinin birer önerge verme

hakkını saklı tutmak suretiyle yedi önerge verilebilme kuralına istisna getirmiştir.

Yukarıda izah ettiğimiz gerekçeler çerçevesinde yediden fazla siyasi parti grubu

olduğu durumlarda da her siyasi parti grubuna mensup milletvekillerinin birer

önerge verme hakkının olduğu kanaatindeyiz.