Background Image
Previous Page  228 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 228 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (106)

Şura GENÇ / Seçil COŞKUN

227

likle cinsel yaşamı konusunda, biyolojik doğasına karşı çıkmakta ve

bunu yaparken de kendini dönüştürmektedir.

40

İnsanlık tarihine bakıldığında; gelişmişlik düzeyinden ve sosyal

yapısından bağımsız olarak yakın akrabalarla cinsel ilişki kurma (en-

sest-hukuk dilinde fücur) ya da evlenme yasağının, tüm toplumlar ta-

rafından benimsenmiş “değişmez” bir kural konumunda bulunduğu

görülmektedir. Gerçi, ensest yasağının uygulanma alanı bulamadığı

bazı toplumların var olduğu ileri sürülerek bu “gerçeklik” yadsınmak

istenir; ancak bu sav aldatıcıdır ve genel olguyu çarpıtmaktadır.

41

Ensest yasağının evrensel biçimde tüm toplumlarda geçerli bu-

lunduğu ve bazı uygulama farklılıklarına rastlansa da, hiçbir toplu-

mun bireylerine, sınırsız bir cinsel ilişki ve evlenme olanağı tanımadığı

açıktır. Evrensellik doğaya; görecelilik ve öznellik kültüre ilişkin özel-

liklerdir. Oysa, ensest yasağı kuralı bu genel belirlemeyi yalanlamakta

ve evrensellik gibi bir doğa özelliğinin kültür alanında da geçerli ol-

duğunu ortaya koymaktadır. Ensest yasağı, güdülerin ve eğilimlerin

evrenselliği kadar, bu yasağa uygun davranılması amacıyla oluşturul-

muş kurumların ve konulmuş kuralların

zorlayıcılıklarının da evrenselli-

ğini

gözler önüne sermektedir.

42

Ensest yasağının, nedenleri konusunda en tutarlı görüşleri ileri

sürmüş bulunan Levi Strauss’un varsayımları üç grup içerisinde ele

alınabilir:

43

1.

Ensest yasağı, doğal bir olaya ilişkin olarak geliştirilmiş sosyal bir

düşüncedir:

Yakın akrabalar arasındaki cinsel ilişkiler sonrasında bir

kan birliği ortaya çıkmakta ve bunun yaratacağı olumsuz sonuçlardan

korunabilmek amacıyla insanlık, ensest yasağı kuralını koymaktadır.

Ancak insanların çok eski çağlarda bu tür bir sakıncayı bilemeyecekle-

ri gerçeğini göz ardı ettiğinden bu sav, kendisine yöneltilebilecek eleş-

tirilere karşı dayanıklı değildir.

2.

Doğal zorunluluk:

Ensest yasağı, insanın doğasında zaten var

olan “yakın akraba ile cinsel ilişki tiksintisi”nin sosyal alana yansıtıl-

40

CAN, s. 23-24 vd.

41

CAN, s. 25.

42

CAN, s. 26.

43

CAN, s. 26 vd.